Foto: Dan Steinberg/Invision for Letv/AP/Scanpix

I løpet av neste år vil alle nye biler få en fartssperre som skal hindre folk i å kjøre fortere enn det fartsgrensen tillater. Det melder dinside.no.  Etter mye lobbyvirksomhet fra European Traffic Safety Counsil (ETSC) har EU altså vedtatt at Intelligent Speed Assistance (ISA) skal holde fartsgrensen for bilistene. For du er ikke intelligent nok til å klare det selv.

Analyser som Statens vegvesen har gjort av alvorlige trafikkulykker i 2019, viser at for høy fart var en medvirkende faktor i 40 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det samme gjelder i andre europeiske land: Rundt en tredel av alle dødsfall på veien skyldes kjøring med for høy hastighet. Derfor har EU bestemt at alle nye biler skal ha fartssperre montert fra 1. januar 2022. Kravet gjelder ikke bare personbiler, men også varebiler, busser og lastebiler.

Systemet fungerer ved at kameraer i bilen leser fartsskiltene og tilpasser bilens hastighet etter dette. Føreren har likevel mulighet til å slå av eller overstyre systemet: Gasspedalen kan bli hardere å trå ned, eller den kan vibrere hvis du fortsetter å bryte fartsgrensen. I tillegg til fartssperre vil nye biler som standard også få automatisk brems for myke trafikanter og beltevarsler for alle seter. Dette utstyret mener EU kan bli like viktig som sikkerhetsbelte når det gjelder å få ned antall drepte i trafikken.

Voksne folk skal puttes i EUs barnehage 

Som alltid når EU innfører regler, blir det ikke tatt noen økonomiske, praktiske eller psykologiske hensyn. Man finner heller ingen politiske betenkeligheter ved at voksne mennesker i stadig større grad skal umyndiggjøres, overvåkes, kontrolleres og styres av staten, automatikk og systemer. Hensikten helliger midlet, akkurat som når det gjelder de absurde planene om «veiprising» jeg har omtalt her.

Ringvirkningene av tiltaket er det heller ingen som bryr seg om: Den økende andelen av følsom elektronikk i moderne biler kan gjøre selv småbulker enormt kostbare, noe som igjen driver forsikringsprisene opp og kan senke bilens levetid. «Intelligent fartsholder» vil også gjøre at mange bilister vil velge bruktbiler uten «barnevakt», noe som igjen kan senke salget av nye biler og øke prisen på bruktbiler. Dét kan etter hvert bidra til å forelde bilparken og gjøre den mer utrygg.

På sikt er det heller ikke umulig at dette kan skape en helt ny undergrunnsbransje for omprogrammering av biler, så man kan få vekk alle pipelyder, alarmer, overstyringer og irriterende begrensninger som moderne biler er fulle av. Vi som kan kjøre bil, trenger nemlig ikke «førerassistanse» eller annet tøv. Dette fantes ikke da vi tok sertifikat. Veteranbil, anyone?

Klima Antiklimaks – 2. opplag i salg nå:

Lær alt om klimasaken. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.