Alle som skal hente på Oslo Lufthavn Gardermoen, OSL, kjenner til og bruker rasteplassen ca 1 km før flyplassen. Man vet ikke hvor lang tid det tar før bagasjen kommer, fly kan være forsinket etc. Derfor står folk på rasteplassen som er stor og tar mange biler.

Det burde være unødvendig å si at ikke alle kan ta kollektivtrafikk i dette langstrakte landet med dårlig kollektivtilbud, varierende vær og førehold. Men de mest elementære sannheter må gjentas.

«Noen» har nemlig bestemt at rasteplassen ikke lenger skal kunne benyttes av familie, venner og bekjente som vil gjøre flypassasjerer en tjeneste og hente dem enten fordi hjemreisen har vært lang eller de ankommer på tidspunkt som passer dårlig med kollektilbud eller de slett ikke har muligheten.

En stengning av rasteplassen vil derfor få store konsekvenser for de reisende.

Det er politiet som har fått oppgaven som eksekutør. De gjør det på en måte som vitner om dårlig samvittighet: De opptrer bryskt og arrogant overfor bilistene. Vi fikk selv oppleve det i fjor da plassen var stengt, noe vi aldri hadde opplevd før. Vi står derfor på skulderen rett utenfor. Da kakket det på ruta. En politimann ga oss fem sekunder på å fjerne oss ellers vanket det en bot på flere tusen kroner for trussel mot trafikksikkerheten. Vi ble perplekse, men hadde ikke noe valg og etterkom ordren.

Nå er de i gang igjen og denne gang virker det som forbudet skal bli permanent.

NTB gjør ikke noe forsøk på å forstå bilistene enn si stille kritiske spørsmål:

Politiet har flere ganger denne helgen rykket ut til rasteplassen på E16 mot Gardermoen for å få folk til å slutte å parkere på motorveien. Flere førere kan vente seg et gebyr i posten.

Like etter midnatt natt til søndag rykket politiet nok en gang ut til rasteplassen. Der er det et gjentakende problem at folk parkerer på motorveien før de skal hente folk på flyplassen.

– Noen hadde til og med slått av lysene på bilen og sto mørklagt langs veien. Man utsetter ikke bare seg selv, men også andre for fare når man står langs veien på denne måten, skriver operasjonsleder Andreas Paulsen i Øst politidistrikt på X.

Et par timer senere sto 14 biler på veiskulderen. Samtlige ble fotografert av patruljen, og førerne vil få et gebyr i etterkant.

Problemet er ikke på noen måte nytt. Fredag ble rasteplassen sperret av etter at flere biler parkerte langs motorveien fordi det ikke er plass på rasteplassen.

Fartsgrensen på stedet er 100 kilometer i timen. Til NRK sier operasjonsleder Tom Sandberg at det er fare for at det kan komme andre biler i høy hastighet som kan smelle inn i disse bilene, noe som kan få store konsekvenser.

Også lørdag ble flere biler fotografert parkert langs motorveien. Tidligere har politiet minnet om at korttidsparkeringen på Oslo lufthavn Gardermoen koster 40 kroner per 20. minutt.

– Det er ikke penger å spare når vi må skrive gebyrer på 900 kroner, sier Sandberg.

Beskjeden er krystallklar: Bilistene skal blø. De skal ikke få noe gratis. At parkering på rasteplassen er trafikkfarlig er bare tull. Der er det plass til mange biler. Hvis politiet stenger rasteplassen vil folk ta seg til rette. Spørsmålet er hvorfor rasteplassen stenges? Det finnes det ingen fornuftig grunn til og vi ha heller ikke hørt noen.

Derimot er det grunn til å mistenke at politiet er løpegutter for Avinor og parkeringsselskapene. De har sett seg lei på at de mister inntekter. Parkeringsavgiftene på OSL er allerede skyhøye. 40 kr per 20 minutt er i p-husene. Hvis du kjører inne for hurtig-henting-og avstigning kan du stå maks 7 min før taksameteret begynner å løpe og det løper fort. Det er ikke alltid den du skal hente forstår hvor dyrebare minuttene er eller det oppstår forsinkelser og plutselig har ventingen kostet flere hundre kroner. Dette har vi selv opplevd flere ganger.

Derfor bruker folk rasteplassen. Det skal de ikke få lov til. P-selskapene taper penger.

Lærdommen er: Du skal ikke lenger tro at noe er gratis. Myndighetene og parkeringsbaronene eier all plass hvor biler kan parkere. De får politiet til å sperre områder der folk har kunnet stå. De skylder på trafikksikkerhet. Det utgjør ingen risiko å stå på rasteplassen.

En slik utplyndring av forbrukerne er et kjennetegn på et korrupt samfunn. Det er samrøre mellom en offentlig etat – Avinor – og parkeringsselskapene som håver inn penger. Vi ser samme mønster på en rekke områder.

Nå bruker de politiet som løpegutt. Det svekker tilliten til ordensmakten og forteller folk at politiet ikke står på deres side.

Det er slik man bygger et forskjellssamfunn og politiet er blitt eksekutør for samrøret mellom pengemakt og politiske myndigheter.

Det er en stor skam.

Politet får ikke beskytte borgerne mot kriminelle, men går over til å flå dem.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også