Bane NOR har inngått samarbeidsavtale med det private parkeringsselskapet Aimo om et pilotprosjekt for parkering ved stasjonene Eidsvoll, Eidsvoll Verk og Arna (nordøst i Bergen kommune). I stedet for at pendlere betaler for en hel måned, må de nå reservere plass hver dag! Og prisen er mangedoblet. Fra 100 kr måneden til 15 kroner dagen.

Og det er bare mulig å reservere åtte dager månedlig. Du skal ikke bli forledet til å ta bilen.

Bane NOR sier selv at det er et pilotprosjekt. Vi trodde et øyeblikk det var et utslag av den samme inkompetansen vi har sett på Follobanen, der Bane NOR har svidd av 36,7 milliarder.

Helt til vi leste begrunnelsen for pilotprosjektet. Da gikk det et lys opp for oss: Bane NOR er foregangsmann for det grønne skiftet.

Vi leser at 100 parkeringsplasser i Ullevålsveien i Oslo skal vekk. Det skal bygges forhøyet sykkelsti, og fortauet skal utvides.

Dette er ikke Raymonds påfunn. Det er en del av en sentralstyrt politikk.

Lokalt i Eidsvoll går Finstadvegen over en topp, Tunnelltoppen, som har vært smal og dårlig vedlikeholdt. For fem års tid siden ble den rustet opp og midlertidig stengt. Men da den åpnet igjen, hadde vi fått nye problemer: Fortauet var utvidet, så det ikke var plass til to møtende biler hvis den ene var stor. Det førte til en rekke ødelagte speil og inntrykte sider. For bussene var det et mareritt.

Noen satt og planla at bilene skulle skvises og fotgjengere prioriteres. Det er en merkelig logikk som ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre og sier noe om hvilke idealer som ligger i bunnen: Det er ikke trygghet, ikke fremkommelighet, men et signal om at gående er viktigere og mer verdifulle enn bilister.

Samme politikk er i ferd med å ødelegge Oslo, og nå også togpendleres hverdag.

Det nye pilotprosjektet til Bane NOR var så kaotisk og uforståelig ved premieren at jeg holdt meg unna. Men nå registrerte jeg litt mer system: Gratis  parkering om kvelden og i helgene. Men det er fortsatt ikke mulig å reservere/betale for en måned ad gangen.

Da jeg gikk inn og leste Bane NORs begrunnelse for prosjektet, ble hensikten klar. Bak forblommede vendinger kommer det frem at folk skal la bilen stå! Også på landet, der folk kjører milevis for å komme til stasjonen! De kjører til Eidsvoll fra Minnesund og Odalen. Men når det gjelder det grønne skiftet, eksisterer det ikke menneskelige hensyn. Du er til for det grønne skiftets skyld. Ikke omvendt.

De sier ikke rett ut at du, «kunden», er noe dritt. Men de sier at du som selvstendig individ er umyndiggjort.

Inntil nå har du hatt anledning til å velge bil, skriver Bane NOR. Dét er ikke bra:

I dag betaler du for 30 dager parkering med gyldig periodebillett.

Denne løsningen kan gjøre det lettere å velge bilen framfor sykling, gange eller annen kollektivtransport for å komme deg til og fra stasjonen fordi du allerede har betalt.

Det er for lett? Folk velger bilen fordi de har betalt? Er det av latskap at folk velger å kjøre fra Minnesund fremfor å gå eller sykle? Hvem er i stand til å skrive en slik setning? Dette er folkene som har bygget Follobanen. Vi forstår hvorfor skjøtene ikke er kvalitetssikret og ledningene går varme. Dette er totalt inkompetente folk som i tillegg ikke bryr seg.

Ved å reservere P-plass kan vi dermed utfordre deg til å ta bevisste valg om hvordan du kommer deg til stasjonen.

«Utfordringen» består i å lage  – unnskyld uttrykket – et så jævlig system at vanlige folk gir opp. Dét er hva Bane NOR legger opp til. Det er ikke nok med strømpriser som tar knekken på privatøkonomien, de skal også tvinge deg til å la bilen stå. Men apostlenes hester og sykkel er ikke noe alternativ med de avstandene vi har i Eidsvoll.

Dette er et pilotprosjekt. Bane NOR ønsker å innføre dette systemet overalt.

Hva med henting i barnehage? Finnes det overhodet tegn til liv i toppetasjen hos Bane NOR? Gorm Frimannslund har en årslønn på 3 millioner. Han er hinsides sitt kompetansenivå.

Det er muligens ikke kompetanse som etterspørres i det nye Norge, men heller ideologisk lojalitet?

Se på hva de steller i stand: Du betyr ikke noe lenger. Det er ikke deg systemet skal betjene, det er omvendt! Du er til for systemets skyld, og budskapet er: – Vi skal tyne deg til du forstår at du bare er en liten dritt!

Dette nye systemet har vært under oppbygging i lang tid, vi har bare ikke hatt fantasi til å forestille oss at nordmenn kunne være så jævlige mot vanlige folk. Ordet service får et helt nytt innhold.

Hvor mye tåler nordmenn?

 

Bane NOR-sjefen har ansvar for feilene på Follobanen – kan få tre millioner kroner hvis han sparkes

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.