Oslo-området har en stor befolkningsvekst. Det fører til vekst i biltrafikken, anslått til 17 prosent for Oslo og Akershus frem mot 2040, ifølge Norconsult. Det er politisk uakseptabelt for politikere som har forpliktet seg på nullutslippsmål. De må derfor finne midler til å strype veksten i biltrafikken. Den eneste måten de kjenner er drastisk økning i avgifter og fjerning av enda flere p-plasser.
Om dette er politisk gjennomførbart er et spørsmål som ikke blir stilt når Statens Vegvesen får i oppdrag å bremse økningen i biltrafikken.
Vokser befolkningen, vokser trafikken. Men politikerne later til å tro at de kan dirigere folk. Hvis ikke med det gode, så med straff.

 

  •  Veiprising
  • Dobbel takst i dagens bomring i Oslo
  • Bomring rundt regionbyer i Akershus: Asker, Sandvika, Ski, Ås, Lillestrøm og Jessheim
  • 10 prosent lavere fart på alle veier i Oslo og i regionbyene
  • Dobbel pris på parkering i Oslo og i regionbyene. Avgiftsparkering der det er gratis i dag
  • Mindre tilgang til parkering hjemme i Oslo og i regionbyene
Det foreslås en dobling av bompengetakstene. Dette vil utvilsomt slå ut på bilbruken for mange. Men er det så sikkert at de vil gå over til buss eller tog av den grunn? Det kan også tenkes andre «løsninger», som drop out, sosialt. De såkalt «sårbare gruppene» reagerer ikke alltid rasjonelt, men å tenke på de sårbare er irrelevant når det gjelder nullutslipp. Det målet overtrumfer alle andre.
Tidligere sa politikerne at det var utrolig hvor mye man kunne øke skattene uten at folk reagerte, men nå hagler det med avgifter på alle områder. Det begynner å ligne et helt annet samfunn enn det vi var vant med.
Forsure tilværelsen
Statlige etater er ekspert på å forsure tilværelsen for folk. Det foreslås lavere fartsgrenser. Vi vet at i tilfartsveiene til Oslo fører det til at trafikken lettere går i stå. Det betyr lengre fartstid og større utslipp, noe man skulle unngå. Men kanskje noe av målet er å forsure tilværelsen? Jo lengre køer, jo større maktdemonstrasjon. -Se hva vi kan gjøre med dere!
Selvsagt skal det kuttes i parkeringsplaser og de få som blir igjen får økte priser. Dettte er penger rett i lomma på private p-selskap. Easy-Park har samarbeid med Bane Nor også på deres p-områder.
I klimaets navn kan man flå folk.
Trafikketaten
Søndag sto vi utenfor St.Olavs kirke i Oslo og skulle finne p-plass. Den plassen i bunnen av Akersveien vi vanlig bruker var opptatt. Av en bil som het Miljøetaten. Vi dro kjensel på uniformen: Det var en trafikkontroller. Han har sikkert en kvote han skal oppfylle og plassen utenfor kirken i førjulstiden ville helt sikkert gi gevinst. Vi har sett det tidligere ved store stevner. Oslo kommune ser sitt snitt til å håve inn penger fordi folk vil delta.
Når får folk nok?
Kontraktbrudd
Hvis man inngår en kontrakt har det vanligvis konsekvenser hvis den blir brutt. Men ikke hvis det er Staten. Staten lovte oss avgiftsfrihet og fremkommelighet hvis vi kjøpte el-bil. Men nå gjelder heller ikke det. Staten hadde nemlig ikke regnet på hvor stort inntektsbortfallet ville bli nå antallet el-biler vokste. Derfor må også el-biler inn i avgiftsregimet.
Ingen hører på kundene. Kundene vil kjøre bil, men får ikke lov. Trafikken skal over på kollektivt eller sykkel.
I Oslo kommune stemte flertallet – Ap og H sammen – for en sykkelpakke på svimlende 13 milliarder. Man kan spørre hvordan det er mulig å bruke opp så mye penger på sykkel. Svaret ser du i Ullevålsveien der fortau og kantsten er gravd opp for å kunne snevre inn bilfila og gi større plass til buss og sykkel. Det fylles på med rådyr håndhugget kantsten. Prisen spiller ingen rolle. Dette er monumenter over politikernes drømmeslott. Få sykler på de dyre sykkelstiene. Byen dør ut. Dette mønsteret har vært tydelig lenge, men politikerne bryr seg ikke.
I stedet er det grønne skiftet blitt et middel til å tvangsstyre befolkningen.
Hvor langt kan de gå og hvor lenge vil det vare?
Det er nok et stykke igjen før det butter. Men planen fra Statens Vegvesen sier noe om hvor langt de er villig til å gå.
Rapporten foreslår en rekke tiltak for å ta tak i utfordringen – både for å begrense biltrafikken, og øke bruken av andre transportformer. For å begrense bilbruken foreslås dobbel bompengetakst i Oslo, bomringer rundt seks byer i Akershus, lavere fart, økt pris på parkering, og mindre tilgang på hjemmeparkering. I tillegg foreslås såkalt veiprising. (NTB)
Bomringer rundt seks byer i Akershus! Mindre tilgang på hjemmeparkering: Betyr det reduksjon av p-plasser i borettslag slik at folk kommer til å slåss om plassene?
Vi husker det første gatetunet kom til Vidarsgate på Adamstuen. Det var på 90-tallet. Vipps forsvant halvparten av p-plassene til innsnevringer og steinskulpturer. Senere kom stygge jernkasser og innsnevring i Theresegate.
På 70-80-tallet brukte venstresiden ordet «forjæveliggjøring». Nå har ordet fått sin berettigelse. Stat og kommune forjæveliggjør hverdagen til befolkningen. Det er som om planene er utklekket av mennesker som ønsker å påføre innbyggerne mest mulig jævelskap.
Har politikerne totalt mistet kontakten med bakkeplanet?
Rapporten skal være grunnlag for forhandlingene om Oslopakke 3 på nyåret. Her skal staten og politikerne fra Oslo og Akershus bli enige om nye bompengetakster, og de ulike vei- og kollektivtiltakene pengene skal brukes på.
Politikerne forsøker å gi seg selv et mandat:

Om ikke noe drastisk gjøres, vil biltrafikken i Oslo og Akershus øke med 17 prosent fram mot 2040, ifølge Norconsult, skriver NRK.

Men nullvekstmålet er et mandat poliitkerne har gitt seg selv. Folk har aldri blitt spurt. Fordi alle partiene står bak tvangskollektiviseringen vil også reaksjonen ramme dem kollektivt.

Det kan skje på forskjellige måter. Det er ikke sikkert det skjer ved politiske vedtak. Det kan hende det skjer ved at byens sentrum blir ulevelig. Det er allerede i ferd med å skje med Oslo sentrum. Det som gir en pulserende by forsvinner. Igjen står caffe latte-ungdom og innvandrere.

Det skal nok bli en trivelig by.

https://www.nrk.no/osloogviken/ny-rapport_-dobbel-bompris-i-oslo-og-seks-nye-bomringer-i-akershus-1.16646517

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.