Konservativt ble startet som en bygdeliste på Bømlo ved lokalvalget i 2011. Resultatet var strålende: 6,5 % av stemmene og 2 folkevalgte i første forsøk. Det var en sak som ble bærebjelken i listens budskap: NEI til bompenger. Konservativt er Norges ekte NEI til bompengeparti.
Vegavgiften ble i sin tidlige form innført i 1917 i Norge, den gang som en midlertidig skatt på luksus. Historien viser at svært få skatter politikerne innfører, er midlertidige. Skatten ble til en fast årsavgift for motorvogner og en stadig viktigere inntektskilde for staten. I 2018 fikk årsavgiften nytt navn og ble til trafikkforsikringsavgiften. I tillegg betaler bilistene veibruksavgift på drivstoff. Denne skal på papiret dekke kostnader til veislitasje og miljøpåvirkning. Trafikkforsikringsavgiften er per i dag for MC, bil og buss i størrelsesorden 2000–3000 kr året. Vegavgiften i Norge skulle brukes til å finansiere vei- og infrastrukturprosjekter, samt til vedlikehold av eksisterende veger.
Så kom bompenger. Med reguleringskåte politikere som ikke har noen egne begrensninger på hva de føler seg berettiget til å bruke penger på, ødsles milliarder av skattekroner og inntekter fra olje og gass på tapssluk innenfor det såkalte grønne skiftet, og milliarder ut av landet under dekke av bistand og en bunnløs vilje til å dele ut statsborgerskap til nye borgere uten tanke på hvordan dette langsiktig utvikler det norske samfunn sosio-kulturelt eller økonomisk. Med en stadig ut-esende stat, økende byråkrati og reguleringer som detaljstyrer familier og individer, trenger karriere-politikerne mer penger. Med en energipolitikk som har skapt mangel på det vi har overskudd av, nemlig kraft, og sløsing i den offentlige sektor av en annen verden, kommer politikerne og sier at bilistene, i tillegg til alle andre avgifter, skal betale bompenger for å dekke utgiftene på det de allerede betaler skatt for å finansiere. Det finnes ikke en bedriftsleder som kunne ha holdt det gående på denne måten.
Prisen for å kjøre bil i Norge på vegene våre er nå så høy at det har kommet i strid med Grunnlovens krav om fri ferdsel i riket. Byene jammes ned av bompenger, og på E39 mellom Kristiansand og Mandal er det nå så dyrt at folk velger å kjøre den gamle vegen. Svaret fra fylkespolitikerne i Agder er å terrorisere bilistene. De jobber nå med planer om å gjøre den tidligere hovedvegen, nå fylkesveg, smalere og med lavere fartsgrense «for å tvinge bilister over på den nye vegen». Politikerne prøver ikke lenger å late som om avgifter knyttet til bilismen skal finansiere veger og infrastruktur, og de bruker nå fart og veibredde for andre argumenter enn sikkerhet og vegstandard. Skal du kjøre fra Oslo til Lillehammer, må du tenke deg godt om, for staten tar et godt jafs av lommeboken din underveis, bokstavelig talt. Og slik er soga i hele riket.
Bilistene betalte 15,5 milliarder i bompenger i 2024. I de store byene går 7 milliarder fra bompenger til kollektivtransport og miljøtiltak. Miljøtiltak som er latterlig dumme og meningsløse gitt arven fra Ap og MDG i Oslo. Nå prøver politikerne den samme finten som med NRK-lisensen. FrP lovet å fjerne lisensen, og fikk gjennomslag ved å overføre den til skatteseddelen. Vi er nå alle med på å tvangsfinansiere NRK, om vi ser på eller ikke. Likeledes er det foreslått å gå fra bompenger til veiprising. Med andre ord skal storebror nå ikke bare etablere tilfeldige veiposter for å kreve inn penger, nå skal staten inn i bilen din og vite hvor og hvor langt du kjører til enhver tid og kreve deg for penger på det grunnlaget.
Bilistene blir flådd gjennom bompenger, grunnet politikernes manglende magemål på ødsling. At man i verdens rikeste land bygger veger som priser seg ut av konkurransen, er én ting, men at politikerne stadig bruker flere type tiltak mot egen befolkning som ligner på land vi normalt ikke sammenligner oss med, er verre. Til høsten er det stortingsvalg. Send karrierepolitikerne hjem, og ut i arbeidslivet. Dette er mennesker som fjerner parkeringsmuligheter for vanlige folk, men bevilger seg selv parkering i stortingsgarasjen og i rådhuset. Dette er en generasjon karrierepolitikere som stengte kantiner og restauranter under covid, unntatt sin egen stortingskantine. Dette er politikere som må snakke med stadig sterkere utestemme om tillit, fordi folk har all god grunn til å begynne å bli skeptiske.
Konservativt vil fjerne bompenger. Det vi begynte med, skal vi fortsette med og i fremtiden gjennomføre. Vegbredde og fart skal være begrunnet i trygghet og sikkerhet, ikke i et overformynderi fra politikere uten magemål. Konservativt kan lett vise til innsparinger på 400–600 milliarder i statsbudsjettet, og vil prioritere det norske folk, norske interesser og vanlige folks hverdag. Skal vi få fart på økonomien i Fastlands-Norge for privat sektor og små og mellomstore bedrifter, er fri ferdsel og god infrastruktur en forutsetning. Norge kan bygge veger uten bompenger hvis det er politisk vilje til det. Den viljen har Konservativt.
Erik Selle
Partileder
Konservativt