Kommentar

Drammen 1. mai. Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix

Nei Til mer Bompenger fosser frem i lokalpolitikken, og det som før var en folkeaksjon på Facebook, har utviklet seg til et solid politisk alternativ, med lister i hele elleve kommuner og fire fylker ved fylkestingsvalget 9. september. Partiet burde i utgangspunktet vært helt unødvendig, men Frp-ledelsen sov i timen og tenke mer taktikk en strategi, og sånt straffer seg alltid til slutt. FNB har foreløpig ikke gått løs på de vanvittige bensinprisene i Norge, men det vil være en naturlig forlengelse, og dermed har Norge også fått en kime til «gule vester», skapt av vanlige folk som ikke er yrkespolitikere, bare eitrende forbanna. Herlig! Det trenger vi nå.

Et friskt pust i politikken, men en farlig bombe for yrkespolitikere.  

Norsk politikk har ikke sett noe lignende siden Bastesen, men potensialet til FNB er mye, mye større enn Kystpartiet: Bompenger, drivstoffpriser og maktarroganse rammer så og si hele Norges befolkning og hele næringslivet – og i stedet for et budskap som går i hjertet på noen få rundt kysten, går dette budskapet rett i lommeboka på de fleste vanlige folk. Grådige og hensynsløse yrkespolitikere klarte nemlig ikke styre grådigheten sin:

Muligheten til å rane sine egne bilavhengige velgere for stadig mer og mer penger ble for fristende. De misbrukte både velgernes tillit og politikkens muligheter, og trodde ingen ville reagere. Men folk flest er ikke helt idioter: Bilavgiftene dekker allerede byggingen av nye veier flere ganger over, og så var det ikke nok? Er dere helt forkvaklet? Og når intensjonen er å bruke bompenge-eksplosjonen til å gjøre det vanskeligere å kjøre bil for bilistene som betaler, og tvinge de bilavhengige over på kollektivløsninger og sykkel, ja da blir det bare for drøyt. Og for dumt. Hallo liksom…

En politisk bevegelse fra folkedypet. Endelig. 

Så hvem er disse vanlige folka som plutselig kan ta over styringen i norske byer og kommuner? Klassekampen har snakket med 13 av listetoppene, og presenterte dem 23. mai – og det enste de har til felles er at de snakker om folkemakt, demokrati, og vanlig, sunt bondevett. Fire av dem er helt uten politisk bakgrunn. Tre har tidligere vært med i politikken for flere år siden. To er tideligere FrP‘ere. To er tidligere Høyrefolk, hvorav Ellen Karin Moen som er listetopp i Sandnes i Rogaland, beskjemmet innrømmer at hun stemte for bompakken, fordi hun var for lite opplyst. Slike ærlige politikere trenger vi flere av. Gå for statsministerposten, Norge trenger deg!

Ellers er listetoppene fra Venstre, Demokratene, Ap og bygdelisten Folkevett. Det finnes også tyngre politikere på FNB-listene: Terje Vegard Kopperud er listetopp i Viken. Han var medlem av Høyre i 42 år og folkevalgt fra 1985 til han meldte seg ut i fjor – da Astri Gjertsens og Erling Nordviks borgerlige og økonomisk ansvarlige Høyre, fra 2013 ble byttet ut med Erna Solbergs global-sosialdemokratiske politikk som følger MdG‘s klimahysteri, og Angela Merkels EU-kåtskap, til døra.

Som han sier til Klassekampen: «Jeg kunne ikke stilt meg bak noen av statsbudsjettene til Regjeringen».  Hvorfor tenker ikke flere av Høyres politikere sånn når det tidligere konservative partiet deres er fullstendig kuppet og reformert? Det er slike folk, med ryggrad og prinsipper,  som Høyre, og høyresiden trenger. Det er sånne politikere hele Norge trenger: Tøffe, prinsipielle, folkelige politikere, som er litt forbanna på nordmenn og Norges vegne.

 FNB viser et politisk landskap i oppløsning. Det trenger Norge 

Nordmenn er et stoisk folk, med en kjølig treghet mot raseri og store fakter – så når klimahysteriske og bompengekåte politikere presterer å skape mye raseri, har de virkelig tryna. Da kan de sitte der oppe på pidestallen og bable «Det har kanskje blitt litt mye bompenger, og vi er egentlig imot».  Åh, drit og dra med dere! Bare ett parti har konsekvent stemt mot bompenger, og det er Frp. Men så ble de gissel for Ernas store klimaprosjekt, og glemte hva som var viktig: Ikke sitte med makta, men sitte med integriteten. Den er alltid viktigere enn makt på lang sikt.

Yrkespolitikere som ikke så bompengeopprøret komme, burde finne seg noe annet å gjøre, for det finnes faktisk grenser, selv for treige Ola Pottitt: Man ødelegger ikke budsjettet til barnefamilier bare fordi man selv ikke klarer å snekre sammen et kommunebudsjett som har råd til kollektivsatsinger. Det er IKKE greit! Slutt å bruke penger på kulturhus og praktbygg, asylsøkende lykkejegere fra Fattigland, og idiotisk klima-symbolpolitikk, så går budsjettet i hop helt uten bompenger og eiendomsskatt. Det er mulig.

Og staten? Staten flyter over av penger, og kan simpelthen ikke sløse bort nok på innvandring, bistand, klimahysteri, innvandring og sysselsetting av flere og flere i offentlig sektor. Men infrastruktur og veier? Nei, herregud, det har IKKE staten penger til.  Så når det plutselig renner inn over 700 milliarder på tre måneder, og Carl I Hagen kupper norsk politikk (igjen) ved å foreslå å investere skarve 100 milliarder på Norge og nordmenn gjennom å slette hele bompengegjelda, da går alle yrkespolitikerne på Løvebakken og i Regjeringen bananas: Bruke oljepenger på nordmenn??!  Er du helt forrykt Hagen??!

«Det er ikke mulig». «Der er ikke seriøst.» «Det kommer aldri til å skje.» sier de hovent med et litt ironisk smil. Men å rasere naturen med tyske vindturbiner for nordmenns penger, se det er både mulig, seriøst, og skjer hele tiden – for politikken er mulighetenes kunst. Ta hatten og gå av. Forsvinn! Vi trenger ikke sånne politikere. Spør du meg tror jeg vi kunne fylt opp Stortinget med helt vanlige folk, plukket tilfeldig, og de ville gjort en bedre jobb for Norge enn dagens hestehandlere. Ikke for Tyskland, EU, FN, Jordkloden, Kina, Pakistan, Palestina og korrupte regimer jorden rundt. Men for Norge og nordmenn? Absolutt.

Bompenger er helt unødvendig. Stem mot.

Bompenge-boomen i Norge bygger på en løgn: «Bilistene må betale for veiene de bruker, for det er en belastning for samfunnet».  Denne løgnen er grov på flere måter. For det første betaler bilister og lastebileiere så mye i avgifter og skatter at det dekker nye veier og vedlikehold flere ganger over. Bompenger er å kreve at de betaler enda en gang.  For det andre er det ikke en utgift at folk bruker veiene: Det er en inntekt for Norge. Veiene våre er en helt egen industri, som skaper jobber, omsetning, skatteinntekter, turisme, muligheter og effektivitet. Gode veier er en investering, ikke en utgift for staten. Skjønner?

Men bakom bommene synger naturligvis noe helt annet enn budsjetter, veibygging og kollektivsatsinger:  Bakom ligger det altomfattende klimahysteriet som er helt ute av kontroll, og ingen lenger klarer styre.  Jorden skal reddes fra harmløs plantenæring med systematisk panikk, og verdens reneste og mest resirkulerende nasjon, med verdens mest naturvante befolkning, er omgjort til verdens mest klimahysteriske skammekrok. Det er så sinnsykt at man må være politiker eller journalist for å ikke se det.  Men nå våkner folk. Herlig!

 

 

Hvis du vil at Kent Andersen skal få mulighet til å skrive mer om klima, energi og bilisme, bør du vurdere å støtte Document.

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.