I 2019 var hele folket i harnisk over offentlig landeveisrøveri, som har eskalert siden Kjellstadbommen i Lier kom i drift fra 1975. Politikernes hensynsløse grådighet tok fort overhånd, og FrP sørget for at bompenger eksploderte i landet som flyter over av asfaltråstoff og oljepenger. Nå skal det bli enda verre: Med «veiprising» skal staten overvåke hver meter du kjører. Fordi det er «rettferdig».

Veiprising er en av Arbeiderpartiets babyer, og prinsippet er så sykt at det garantert kommer til å bli gjennomført – akkurat som vindkraft, elektrifisering, og sykkelprosjekter i vinterland. I stedet for bomstasjoner som suger penger av deg her og der, skal betalingsbrikken byttes ut med en GPS-brikke som sender beskjed om hvor bilen din er, hvor du kjører, når du kjører, og trekke penger for hver kilometer du kjører. Litt som AMS-måleren din i strømskapet.

Overvåkingsbrikken kan også sende trådløs informasjon til mobilen eller kjørecomputeren om hvilken takstsone du befinner deg i, så du glemmer å følge med på veien. På denne måten vil staten få full kontroll over når og hvor du bruker bilen, og naturligvis kan de til enhver tid regulere prisen på hver «takstsone», så de får maksimalt med penger ut av deg.

Nå er Statens vegvesen i gang med å teste ut systemet gjennom 200 bilister, i samarbeid med Q-Free, som har det tekniske ansvaret for pilotprosjektet. Brikken i bilen skal beregne prisen på grunnlag av distanse og området man kjører i, og naturligvis gjør myndighetene dette for DEG! Det blir mye mer «rettferdig», sier Ola Martin Lykkja, som er prosjektleder i Q-Free til NRK.

– Fordelen med systemet er at det blir mer rettferdig. Man betaler pr. kilometer, og ikke om man krysser en bomring eller ikke, sier Lykkja.

Bompenger ødelegger arbeiderklassens soleklare borgerrettigheter

Normale mennesker innser at ingenting er «rettferdig» med bompenger eller veiprising. Bevegelsesfrihet er en menneskerett, og bilkjøring er ikke en luksus som skal være forbeholdt rikfolk, slik Arbeiderpartiet ønsker. Bilkjøring er en helt essensiell del av samfunnet og samfunnsveven vår, og representerer selve blodomløpet for både land, folk og næringsliv. Å tukle med dette er like farlig som å tukle med energiforsyningen.

Og her er en realitetsorientering fra virkeligheten: Det er fortsatt statens ansvar å bygge veier ved hjelp av våre skattepenger. Uten bompenger. Og med oljemilliardene har staten mer enn nok penger til å bygge alle veiene vi trenger. Dét er rettferdig. Ikke å ødelegge økonomien og friheten til folk. Stortinget og regjeringen er i ferd med å skape en underklasse i Norge som ikke har råd til å ha eller kjøre egen bil. Slik fattigdom har vi ikke hatt i Norge siden tidlig på 1960-tallet.

Men Stortinget vil ha slik fattigdom, for i stedet for å utføre kjerneoppgavene sine, (som å bygge veier og strømnett uten ekstra avgifter), vil de heller sløse bort pengene dine på klimahysteri, karbonlagring, nytt regjeringskvartal, bistand og import av analfabeter fra fattige land. Da trengs alltid mer av dine penger.

Politikere på evig jakt etter pengene dine har en viktig venn på laget: DEG!

Norske velgere har utrolig nok selv valgt dette regimet, for nordmenn husker lite, glemmer fort, venner seg til alt og finner seg i hva det skal være. Bare tenk på dette: De ni stortingspartiene har gjort Norge til en EU-provins, til tross for to folkeavstemninger som sa nei – uten at partier og politikere er rullet i tjære og fjær og stemt ut av Stortinget for alltid. Det har gjort eliten trygg på at «anything goes». For selv om nordmenn er flinke til å bli forbanna, så kan du være dønn sikker på at de er like flinke til å tilgi.

I 2015 ble Norge invadert av syriske lykkejegere på sykkel over russergrensa. uten at myndighetene visste hvordan de skulle stoppe det. Ingen mistet jobben. 2017 var det terrorkrise og opprør mot hodeløs innvandringspolitikk. I 2019 var det opprør mot bompenger, men det gikk fort over. Så tok vindkraftopprøret over i 2020. I 2021 ble det glemt til fordel for strømopprøret, som vil bli tilgitt og glemt i 2022 under det store covid-opprøret.

Fortsatt sitter de samme folkefiendtlige politkerne på Stortinget. Klart man kan tillate seg hva det skal være da – ikke minst FrP, som nå fremmer forslag om å fjerne alle bompenger i landet som FrP har innført. FrP vet at dette blir nedstemt. Det er bare triks og taktikkeri for å hvitvaske seg fra ansvaret – fordi nordmenn husker lite … og glemmer fort.

Fortsatt et stykke frem for veiprising

Det er riktignok fortsatt noen humper i veien for at veiprising skal erstatte bomstasjoner: Personvernet er én hump, men Datatilsynet i Norge har aldri sagt nei til noe som helst. Hvis det blir innført med strenge regjer, kan du banne på at reglene og prisene endres etter hvor mye penger staten trenger. Tidligere systemer har også vist seg sårbare for hacking ved at GPS-signalene blokkeres med en såkalt jammer, og det gir jo håp om at sivil ulydighet atter skal blomstre mot maktovergrep.

Naturligvis er Statens vegvesen også nysgjerrige på om dette vil påvirke kjøremønsteret ut fra «miljøhensyn». Her er det nemlig muligheter for å gjøre det svindyrt å kjøre i rushtid eller kø, eller ruinerende å kjøre med fossilbil. Enda mer penger til staten! Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen synes naturligvis det hele er veldig spennende og har ingen forbehold.

–Vi håper interessen er stor, både i forhold til hvordan det er å bruke systemet og hvordan det vil påvirke kjøringen.

Så kan man lure på hvorfor ikke staten bare tar’n helt ut og forbyr vanlige folk å kjøre bil? Denne friheten bør vel heller forbeholdes eliten og deres venner, for da kan fiffen bevege seg køfritt i sine Zil Limousiner … jeg mener naturligvis elektriske Jaguarer. Nordmenn vil antagelig finne seg i dét også.

 

 

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.