Det grønne skiftet fordrer at folk gir opp privatbilen, og derfor har det oppstått flere modeller for leasing, bildeling og leie av biler for kort eller lang tid. Fleks.no har tilbud til sine abonnenter om langtidsleie fra én til tolv måneder og har hatt 2400 biler i flåten, med over 14.000 abonnenter siden oppstarten i 2019. Men noe har åpenbart vært galt med den økonomiske modellen, for nå er selskapet med 40 ansatte konkurs.

Fleks.no er et samarbeid mellom Sparebank 1 og den store bilimportøren Bertel O. Steen, som har agenturet på Mercedes, Kia og de såkalte Stellantis-merkene, som Opel, Peugeot, Citroën, Fiat og Alfa Romeo. Forretningsmodellen er basert på at abonnentene betaler et fast månedsbeløp hvor man selv kan velge kjørelengde og få egen bil med blant annet forsikring, service og dekkskift dekket for den perioden man selv velger.

Enormt underskudd på forbausende kort tid

Dette er sikkert ingen dårlig ide så lenge kundene betaler for de reelle kostnadene og skaper overskudd. Dét har åpenbart ikke skjedd her: Bil­abonnement­sselskapet gikk selv til skifteretten mandag 13. mai, etter at de ikke ble enige med kreditorene om en ordning for selskapets gjeld på friske 640 millioner kroner. Samme dag fikk alle kundene beskjed om å parkere bilene, siden de ikke lenger er forsikret.

Selskapet angir til pressen at bakgrunnen for problemene er fallet i bruktbilpriser, økte rentekostnader og svekket kjøpekraft. Til Nettavisen Økonomi sier Styreleder Sverre R. Kjær:

– De ytre faktorene som har rammet norsk næringsliv og i stor grad norsk bilbransje, har svekket mulighetene for å lykkes i en bransje der Fleks som spydspiss i stor grad må bære kostnadene for modning og kunnskapsbygging. Når det er sagt, har vi spesielt de siste seks månedene opplevd en økende kunnskap og modning rundt bilabonnement.

Dette er gåtefullt på flere måter: For det første er ikke leasing og leie av bil på kort eller lang sikt noe nytt. Det har giganter som Hertz holdt på med i over 100 år. De økonomiske modellene for bilutleie og abonnement burde derfor være enkle å tilegne seg så man sikrer et solid overskudd. I tillegg bør vel profesjonelle aktører som Bertel O. Steen være i stand til å vite at oversalg av batteribiler i 2022 ville føre til en rekyl i bruktbilprisene på batteribiler. Og sist, men ikke minst: Når kostnadene øker, så må man øke prisene tilsvarende, ellers går man konkurs – som vi ser.

En ledelse som har lurt seg selv

Det er ikke spesielt vanskelig å drive butikk, du må bare få inn mer penger enn det som går ut. Fra utsiden ser det ut til at ledelsen i Fleks.no har lurt seg selv til å tro at de er en spydspiss og pionerer som skal virkeliggjøre grønne politikeres drøm om bildeling og leie som noe helt nytt ved å kalle det «bilabonnement» i stedet for «bilutleie» – som det faktisk er. Hadde jeg sittet i det styrerommet, ville de øyeblikkelig fått en kalddusj og en historieleksjon.

Selskapsledelsen ser dermed ut til å ha gjort nøyaktig samme amatørtabbe som de fleste kjøpere av nye biler gjør – særlig de som velger å lease bil: De begår konsekvent selvbedrag ved å undervurdere de reelle kostnadene, for bil er alltid dyrere enn man ønsker og tror, og da ikke minst nye biler – som dessverre omdannes til bruktbil i samme øyeblikk kunden ruller ut av showrommet.

Leie bil er alltid dyrt

Sannheten er at å eie bil privat er det billigste du kan gjøre, for da har du selv full kontroll over hvilken bil du skal kjøpe med hensyn til bruktverdi. Du får også direkte kontroll over bruk, kjørelengde, slitasje, vedlikehold, reparasjoner, puss, stell, omsorg, forsikringsavtale, hvor lenge du vil eie den samt salgsmetode.

Skal du bruke andres biler i kort eller lang tid, må de ta seg betalt for alt dette, ta betalt for risikoen, samt ta betalt for å få et overskudd. Det blir dyrt, uansett hva man kaller opplegget. Trenger du bil i tre måneder, er det alltid verd å ta frem kalkulatoren og vurdere en brukt drittbil til 10.000 kroner. Da taper du maks 6500 kroner når vrakpanten er tilbake i lomma.

Naturligvis er det langt billigere å leie en nyere bil for en kort tid hvis du ikke har behov for bil over lang tid. Det er enkel matte. Det er nettopp derfor bilutleie har vært så populært i 100 år. Og når de som leier ut bilen, tar for lite betalt, blir det kanskje ekstra fristende? Men noen må jo betale regningen til slutt. Som vi ser.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.