Morgenkø på vei inn til Oslo. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser en undersøkelse. Endelig blir dette tatt opp, vil mange si.

65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen, skriver NTB.

I tillegg har 7 av 10 opplevd farlige situasjoner på grunn av «søndagskjørere». Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for forsikringsselskapet Gjensidige.

– Saktekjørere kan bidra til kø og skape farlige forbikjøringer fordi folk tar ekstra sjanser når de er irriterte, sier Line Marcelius, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

De fleste som er ute og kjører, de har et sted de skal til, og vil gjerne komme dit uten unødig tidsbruk underveis. Men så er det altså de som er ute og kjører og har nettopp all verden av tid.

I tillegg kommer det inn en tredje kategori: De overforsiktige, de som er svært redde for å kjøre en kilometer over fartsgrensen, og derfor gjerne kjører fem-ti under. Havner de bak en traktor eller liknende, nøler de i det lengste med å foreta en forbikjøring. Bak slike hoper det seg gjerne opp kø av andre biler.

De overforsiktige bremser også opp i «god tid» før de nærmer seg et lyskryss, i tilfelle det skulle skifte til rødt, og de bråbremser om det skifter til gult. Slikt oppstår det fort både irritasjon og farlige situasjoner av, som på påkjørsler bakfra etc.

Disse engstelige og forsiktige bilistene bremser ofte ned om der ser mennesker gå på fortauet. De venter i de lengste med å kjøre forbi syklister. Og de inntar en slags panikktilstand om de skulle få øye på en politibil i trafikken, da handler det om å sette ned farten til ca. det halve av fartsgrensen. «Se, så lovlydig jeg er».

En helt ny kategori sinker har i senere år dukket opp, nemlig elbilister som vil spare på batteriet, og tyne ut flest mulig kilometer før neste lading.

Disse har funnet ut at de ved å kjøre jevnt sakte, bruker mindre strøm. Det skaper et nokså udynamisk kjøremønster der slike biler ligger og «blokkerer» for annen, mer normaltkjørende trafikk. Resultat: Enda mer frustrasjon i trafikken.

Document omtalte nettopp disse elbilene i trafikken, i en artikkel i sommer. Se link under.

Det er i det hele tatt mye som irriterer og skaper gnisninger på veiene, bilisters kjøremønster er svært ulikt, av så mange grunner.

Hittil har det i all hovedsak vært fokus på de som kjører for fort og uvørent.

Nå vies også «sinkene», eller «lusekjørerne», oppmerksomhet ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv. På tide, vil mange si.

Gjensidige har registrert 20 prosent flere personskader i trafikken hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. 1.300 bilister har fått større eller mindre skader. Tallene gjelder privatbiler.

– Dette understreker den alvorlige utviklingen vi har sett for dødsulykker. Alle bilister må være sitt ansvar bevisst – både saktekjørere og utålmodige. Det er viktig å ta hensyn og være oppmerksom, avslutter kommunikasjonssjef i Line Marcelius i Gjensidige.

Les også. 

Batteribilene skaper nytt kjøremønster på motorveier

To viktige bøker av Kent Andersen, bestill dem her:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Kjøp Kents bok her!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.