1. juli stenges Ring 1, en livsnerve for trafikkflyten gjennom Oslo og forbindelsene øst–vest. Det er anslått at 17.400 busser, lastebiler og biler går gjennom tunnelene daglig. Stengningen av tunnelene ventes derfor å få dramatiske følger for trafikken gjennom sentrum.

Grunnen er at taket i Hammersborgtunnelen skal senkes. Myndighetene vil forsterke taket, som er gulvet på det nye regjeringskvartalet. De vil trolig ikke risikere en ny Breivik som detonerer en lastebil à la den første World Trade Center-bomben i 1993.

Men konsekvensene for Oslo-trafikken vil bli store. Forbindelsen fra Oslo Spektrum til Pilestredet er nesten umulig å erstatte. Det innrømmes av Statens vegvesen.

– Kapasiteten på veinettet er allerede i dag presset, og stengningen vil gi økte køer, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet ønsker å legge til rette for omkjøring på riksveinettet, men ber om hjelp fra bilistene.
– Privatbilister som har et valg, bør kjøre mindre og heller velge kollektivtransport, sykkel eller gange, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i Vegvesenet.
Men ikke alle kan la bilen stå. Disse bilistene oppfordres til å bruke Ring 3 og E18 fremfor bygatene nord for Ring 1, slik at nødetater, vareleverandører, tjenesteleverandører og kollektivtransporten kan komme fram i byen.

Statens vegvesen sier indirekte at det ikke lar seg gjøre å erstatte dette løpet. Man må spørre: Var det nødvendig å bygge et nytt regjeringskvartal midt i byen? Å samle alle departementene på ett sted?

Svaret: Fordi Erna.

 

Kjøp «Hvordan myndighetene bløffet oss» av Robert Malone!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.