Nestleder i MDG Arild Hermstad. Foto: Terje Pedersen / NTB

MDG forsetter sin «krig» mot bilistene. Nå ønsker de å stenge den sentrale og mye brukte Hammersborgtunnelen i Oslo sentrum for privatbiler.

Hammersborgtunnelen er en sentral trafikkåre mellom øst og vest i Oslo. Her kjører det ifølge Statens vegvesen 18.000 biler per døgn.

Men det hindrer ikke MDG i å foreslå at denne tunnelen nå skal stenges. De mener det vil skape «en bedre by».

Avisa Oslo skriver om dette påfunnet, som presenteres av MDGs nestleder Arild Hermstad:

MDG mener tunnelen koster altfor mye, og vil spare penger ved å kun gjøre tunnelen tilgjengelig for kollektivtransport og utrykningskjøretøy, skriver avisen.

– Dette er egentlig ganske opplagt. Å bruke 3,1 milliarder på å fortsatt pumpe biler gjennom Oslo sentrum, er veldig, veldig dårlig bruk av penger, sier Hermstad.

Bakgrunnen for det hele er dette, ifølge Avisa Oslo:

Tunnelen er en del av Ring 1. I 2023 skal tunnelen etter planen senkes ti meter ned i bakken, grunnet sikkerhetskrav i forbindelse med nytt regjeringskvartal.

Etter planen koster prosjektet 3,1 milliarder kroner, men på Stortinget har MDG foreslått en alternativ løsning der kun utrykningskjøretøy og kollektivtransport får bruke tunnelen.

MDG-nestleder Hermstad begrunner forslaget slik:

–  Kostnadene er at en stor del av Oslo sentrum mister kvalitet som er nødvendig for å skape et menneskevennlig byrom, og blir mindre attraktive for nye næringer som kan vokse frem i et levende bymiljø.

Hva er det han forsøker å si? Det hjelper faktisk ikke noe særlig å lese det to ganger. For de fleste vil dette være kryptisk babbel, men det er altså grunnlaget for et forslag fra byrådspartiet MDG i hovedstaden.

Ifølge Avisa Oslo har selskapet SWECO tidligere vurdert forslaget. De skriver at trafikken (18.000 biler per døgn) vil måtte overføres til andre veinett, som Operatunnelen. I sin rapport advarer de mot økte forsinkelser og dårligere trafikkavvikling.

Hermstad mener imidlertid at Oslo vil bli en bedre by:

–  Vårt grep vil forhåpentligvis gjøre området mye triveligere, fortsetter MDG-eren.

Han tenker da kanskje på den trivselen som nå råder i de mange så å si folketomme, triste områdene i Oslo sentrum der MDG har fått kuttet det meste av biltrafikk og parkering.

Både SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås og Venstres Ola Elvestuen (V) er, i likhet med MDG, positive til alt som kan gjøre hverdagen vanskeligere for bilistene. De er ifølge Avisa Oslo «åpne for forslaget», med visse forbehold om videre utredning.

Andre politikere er derimot oppgitt over nok et lite innbyggervennlig forslag fra MDG. Avisa Oslo har snakket med Høyres stortingspolitiker Nikolai Astrup:

– Det man i praksis gjør her, er å stenge Ring 1. Det er jeg redd får ganske mange utilsiktede konsekvenser, som for eksempel at bilene som kjører i tunnelen i dag, sprer seg rundt i bygatene, noe MDG neppe ønsker seg, sier Høyre-politikeren.

FrP sier blankt nei til påfunnet:

– Vi mener at dette er en dårlig idé. Hammersborgtunnelen er en viktig gjennomfartsåre for privatbilister og varekjøretøy. Hvis man stenger tunnelen, flytter trafikken seg over i andre gater, som ikke er dimensjonert for slike trafikkmengder, sier bystyregruppeleder Camilla Wilhelmsen i Oslo FrP.

Så er spørsmålet om Arbeiderpartiet også denne gangen vil legge seg flate og adlyde MDG, og bidra til å gjøre Oslo til en enda mindre tilgjengelig by.

I kommentarfeltet under artikkelen kan man blant annet lese følgende fra frustrerte lesere:

Ingenting overrasker når det gjelder MDG Oslo. Er dette for å ta igjen for alle milliardoverskridelser som MDG er ansvarlig for?

Det har jo vist seg gang på gang at de ikke har hverken økonomisk magemål eller kompetanse.

En annen skriver (noe forkortet):

MDGs besettelse av å fjerne bilene fra Oslo er bare én av årsakene til at sekten (ofte kalt «politisk parti») faller på meningsmålingene.

Det eneste de oppnår med sine idealistiske påfunn og herjinger i hovedstaden, er irritasjon, forflytning av problemer, mer luftforurensning, fraflytting av byen, nedstengning av butikker, dårligere tilgjengelighet for folk, og ikke minst sviktende miljøengasjement.

En tredje kommentar lyder:

Oppslutningen om MDGs politikk var høy en stund. Inntil folk som støttet dem plutselig fant ut at politikken ville ramme dem selv. Da snudde det brått. MDG kler svært lave oppslutningstall best.

Les også:

Ny måling: MDG i fritt fall, bunnen i sikte

Bestill gode bøker fra Document forlag:

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Vi setter stor pris på et bidrag til vårt arbeid, bruk Vipps eller konto:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.