En drivstoffblokade fra islamske jihadister rammer hovedstaden i Mali i Vest-Afrika. Dette melder BBC.
Lange køer har dannet seg rundt bensinstasjonene i Malis hovedstad en måned etter at militante fra en organisasjon tilknyttet terrornettverket al-Qaida innførte en drivstoffblokade ved å angripe tankbiler på de store motorveiene.
«Vår virksomhet står stille», sa en motorsykkeltaxisjåfør til BBC, mens mange andre dyttet kjøretøyene sine for å bli med i bensinkøene midt i kaotiske scener i Bamako.
Noen av garasjene som ble tvunget til å stenge i forrige uke, noe som lammet byen, har nå åpnet igjen etter at mer enn 300 bensintankbiler ankom under militær eskorte fra Elfenbenskysten på tirsdag.
Militærregjeringen har forsikret innbyggerne om at det bare er et midlertidig problem, men det er frykt for at de nye lagrene raskt vil ta slutt – samtidig som andre klager over prisøkninger.
Også andre byer og områder har i flere uker vært rammet av slik mangel, strømbrudd og drivstoffinflasjon.
«Forretningen min er døende», sier en selger i den sentrale byen Mopti til nyhetsbyrået AFP om problemene hun har med å holde fisken nedkjølt.
Mali er innlandsstat, så alle drivstoffforsyninger fraktes inn i landet på landeveien fra naboland som Senegal og Elfenbenskysten.
Juntaen hadde støtte i befolkningen da den tok makten for fem år siden, og lovet å ta hånd om den langvarige sikkerhetskrisen som hadde oppstått som følge av et separatistisk opprør i nord blant etniske tuareger, som deretter ble kapret av jihadister.
FNs fredsbevarende styrke og de franske antiterrorstyrkene som ble utplassert i 2013 i kjølvannet av opprøret, har forlatt landet, og militærregjeringen har i stedet hyret inn russiske leiesoldater.
Men det jihadistiske opprøret har fortsatt, og har gjort store deler av den nordlige og østlige delen av landet ustyrlig.
Den siste blokaden fra den al-Qaida-tilknyttede Jama’at Nusrat al-Islam wal-Muslimin (JNIM) – der lastebiler har havnet i bakhold, noen har blitt satt fyr på og sjåførene kidnappet – viser at opprøret har utvidet seg geografisk, ettersom jihadistene retter seg mot motorveiene som forbinder Mali med nabolandene i vest og sør.
Sjokkerende studie: Rekordartet islamistisk terror verden over
Bilder som deles på sosiale medier, viser køene ved bensinstasjonene i Bamako, der folk venter i timevis.
De som ble fanget i køene, snakket med BBC på betingelse av anonymitet.
«Jeg måtte skyve motorsykkelen min fra Djikoroni til Badalabougou, omtrent 9 km unna, uten drivstoff», sier en av dem. «Jeg har hatt alle vanskeligheter i verden [de siste to dagene]».
En annen person sa til BBC: «Vi ber drivstoffhandlerne om å gjøre ting enklere for befolkningen. De har ingen grunn til å øke drivstoffprisene, for det hjelper ikke landet».
Lokalradiostasjonen Nostalgie rapporterte at drivstoffprisene i deler av Bamako har økt med mer enn 200 prosent.
Etter et krisemøte ledet av statsminister Abdoulaye Maïga tirsdag, sa visegeneraldirektøren for handel at det var vedtatt en handlingsplan, og at det blant annet ble sendt ut team for å sikre at de statlige prisene ble overholdt på verkstedene.
«Situasjonen vil bli bedre i løpet av de kommende dagene», sa Soumaïla Djitteye, og takket de som var involvert i drivstofftransporten for deres «oppofrelse og patriotisme» og hyllet sikkerhetsstyrkene.
Situasjonen skal også ha ført til strømbrudd i Bamako. AFP siterte en tjenestemann fra det statseide elektrisitetsselskapet som sa at strømforsyningen var redusert til bare seks timer om dagen i noen områder, ned fra de vanlige 19 timene.
Ifølge den franske allmennkringkasteren Radio France Internationale (RFI) er maliske myndigheter i «diskrete» samtaler med de militante for å få opphevet blokaden.
En sikkerhetskilde som er tett på forhandlingene, skal ha sagt at kravene inkluderer løslatelse av tilfangetatte krigere og lemping av drivstoffrestriksjonene.
Det har kommet rapporter om at JNIM innledet blokaden på grunn av et forbud mot salg av drivstoff på andre steder enn bensinstasjoner på landsbygda – et tiltak som hadde til hensikt å kutte jihadistenes forsyninger.
RFI sier at et annet krav fra de militante jihadistene var at kvinner skulle bære slør på bussene.
Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.

