Northvolts gjeld i to av de konkursrammede selskapene er på over 80 milliarder svenske kroner. Eiendelene, inkludert fabrikkbygninger, maskiner og råvarelager i Skellefteå i det nordlige Sverige, er verdsatt til i underkant av 2,4 milliarder kroner.
Det betyr at det mangler rundt 80 milliarder kroner. Dette fremgår av konkursbegjæringene for Northvolt AB og Northvolt Ett som SVT har lest.
Northvolts gjeld har steget langt over de 60 milliarder svenske kronene som ble summert opp for hele konsernet da Northvolt søkte om rekonstruksjon i den amerikanske domstolen i fjor høst.
«Det er en rekke avtaler som vi ikke har klart å oppfylle siden den gang», uttaler konkursforvalter Mikael Kubu.
Etter at Northvolt ikke klarte å skaffe kapital til tross for det pusterommet selskapet fikk gjennom den amerikanske reorganiseringen, begjærte styret fem selskaper konkurs i Stockholm tingrett.
Mandag kveld sendte konkursforvalteren konkursboene til tingretten. SVT har booppgjørene for de to selskapene der gjelden er størst: Gjelden er på til sammen 88 milliarder svenske kroner, men noen milliarder er inkludert to ganger. Ifølge Mikael Kubu er totalsummen derfor litt over 80 milliarder kroner.
Leverandørgjeld utgjør totalt seks milliarder kroner. Skatteverket har fordringer på 736 millioner kroner. Ingen av disse kategoriene kan forvente å få penger tilbake.
Northvolt Ett har en gjeld på 18 milliarder kroner til et banksyndikat der Swedbank er sikkerhetsagent. Lånet er fra 2020 og gjelder prosjektfinansiering. Banksyndikatet har pant i eiendom, og konkursforvalteren forventer at disse og andre prioriterte kreditorer vil få noe dividende i konkursen. De svenske bankene som er involvert, har selv lånt ut relativt små beløp, ifølge Kubu.
De amerikanske rådgiverne som er hyret inn i forbindelse med Northvolts søknad om rekonstruksjon i USA, og som SVT har gjennomgått, krever 318 millioner svenske kroner fra konkursboet. Et av firmaene hevder at deres krav på 80 millioner kroner går foran både banksyndikatet og Scania, som har Northvolts Västerås-fabrikk som sikkerhet for milliardlånet sitt.
Fabrikken i Skellefteå stenger i slutten av juni, men de ansatte vil være på plass lenge etter det.
«Nedmonteringen av fabrikken har ikke begynt ennå», sier Mikael Kubu, som regner med at det vil ta to år å demontere fabrikken hvis det kommer så langt. Men han har fortsatt håp om å kunne selge Northvolt for fortsatt batteriproduksjon.
«Det har vært interessenter de siste ukene som vi jobber veldig intensivt med».
Northvolt AB skulle produsere litiumionbatterier til elbiler og det grønne skiftet, men ble den største konkursen i moderne svensk historie. De klarte aldri å produsere et eneste helsvensk batteri.


