Europas bilindustri sliter. Men EU er splittet når det gjelder hvordan problemene skal løses.
Det største partiet i EU-parlamentet, høyreliberale Europeisk folkeparti (EPP), krever nå at EU skroter forbudet mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035.
Slik vil EPP takle den voksende krisen i europeisk bilindustri, heter det i en pressemelding
fra partiet.
EPP er partiet til EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen.
Vedtaket om å forby salg av bensin- og dieselbiler ble fattet i april i fjor og anses å være et viktig skritt på veien mot et nullutslippssamfunn i 2050.
Men nå sliter bilindustrien i motbakke, blant annet fordi bilsalget har stupt og på grunn av konkurransen fra Kina på elbilmarkedet. For i elbil-kappløpet har EU blitt hengende etter.
Volkswagen har nå for første gang varslet at de kan måtte stenge en fabrikk i Tyskland, mens Audi har flyttet produksjonen av elbiler til Mexico.
Å fjerne forbudet vil lette trykket på EUs bilindustri, mener EPP, som argumenterte heftig for sitt synspunkt da saken ble debattert i EU-parlamentet tirsdag.
– EU må forsvare seg selv og sine interesser, sier talsperson Dennis Radtke.
Samlet er europeisk bilindustri verdens nest største, bare forbigått av Kina. Den sysselsetter om lag 14 millioner europeere.
Andre partier, som sosialdemokratiske S & D, mener på sin side at å utsette forbudet vil være «uforståelig».
– Vi må heller gjøre europeiske elbiler konkurransedyktige, slår en talsperson for partiet fast.
Men også enkelte EU-land, som Italia, vil ha forbudet fjernet.
– Dette bør være den første saken på den nye EU-kommisjonens bord, uttalte den italienske industriministeren Adolfo Urso tidligere i høst, ifølge Reuters.
Imidlertid advarer
bilindustrien selv mot å fjerne forbudet.
2035-målet er «oppnåelig og nødvendig», heter det i et opprop for en drøy uke siden som ledere for 50 selskaper har undertegnet.
– Målet gir oss en klar retning og vil gjøre det mulig å levere den omstillingen som trengs, heter det i oppropet.
(©NTB)