Det amerikanske militæret demonterer flytebrygga de bygde for å ta imot nødhjelp i Gaza, bekrefter Pentagon.
USA setter dermed punktum for det som skulle være et midlertidig tiltak for å hjelpe sultende palestinere på den krigsherjede Gazastripen.
USA håpet opprinnelig at flytebrygga skulle gjøre det mulig å frakte inn store mengder nødhjelp til Gaza. Men kritikere betegner hele prosjektet som en fiasko som ikke evnet å forhindre hungersnøden som truer Gazas sivilbefolkning.
Helt fra starten har hjelpeorganisasjoner fordømt prosjektet som bortkastet tid og penger. FN har advart om at nødhjelpsforsyninger fra sjøen aldri kan erstatte rutene på land.
I løpet av de siste månedene er 8600 tonn nødhjelp brakt fra Kypros til Gaza via flytebrygga, ifølge en kypriotisk kilde som Reuters
har snakket med. Det tilsvarer rundt 425 lastebillass. Ifølge hjelpeorganisasjoner har Gaza daglig behov for å få inn rundt 600 lastebiler med nødhjelp og kommersielle varer for å møte befolkningens behov.
Rundt tusen amerikanske ingeniørsoldater brukte tidligere i år to måneder på å bygge den provisoriske brygga, som har en prislapp på drøyt 2,4 milliarder kroner.
17. mai ble den tatt i bruk, men bare én uke etter fikk den skader i dårlig vær og ble fraktet bort for reparasjon.
7. juni ble den tatt i bruk igjen, men også da holdt den bare i en uke. 28. juni ble den tauet til den israelske havnebyen Ashdod.
Tidligere i juli skulle flytebrygga tas i bruk igjen, men bare for noen få dager. Deretter skulle amerikanske ingeniørsoldater demontere den og frakte den tilbake til USA, opplyste APs kilder 9. juli. Onsdag erklærte viseadmiral Brad Cooper slutten på bryggeprosjektet i Gaza og sa at det har oppnådd sin ønskede effekt.
Det var president Joe Biden som i sin tale til nasjonen i mars presenterte de omfattende planene om en amerikansk nødhjelpsbrygge for å avhjelpe den humanitære katastrofen i Gaza.
Biden erkjente tidligere i juli at han er skuffet over at prosjektet ikke ble mer vellykket. Amerikanerne hadde som mål å få inn mellom 90 og 150 lastebiler med nødhjelp daglig via brygga.
Det amerikanske forsvaret har erkjent at værforholdene bød på flere problemer enn ventet. Men Pentagon-kilder har også uttrykt frustrasjon over at hjelpeorganisasjoner har vært ute av stand til eller uvillig til å distribuere nødhjelpen, som dermed har hopet seg opp på land.
En avgjørende faktor som verken USAs forsvar eller hjelpeorganisasjonene kunne kontrollere, var imidlertid det israelske militærets militære angrep i Gaza, som satte hjelpearbeiderne i vedvarende fare og i mange tilfeller drepte dem.
Resultatet var at brygga var i drift i færre enn 25 dager etter at den ble satt opp. Hjelpearbeidere benyttet seg av den bare halvparten av disse dagene som følge av bekymringer for sikkerheten.
Andre hjelpeorganisasjoner har beskrevet USAs prosjekt som en distraksjon og sagt at amerikanerne heller bør presse Israel til å åpne flere grenseoverganger på land. Alle er enige om at det er den mest effektive måten å få inn nødhjelp på, men det israelske militæret har rutinemessig blokkert ruter og forsinket leveransene gjennom inspeksjoner.
Hjelpeorganisasjoner er også blitt angrepet av Hamas, og væpnede gjenger har plyndret nødhjelpsforsendelsene mens situasjonen i Gaza blir stadig mer desperat.
Samtidig har over 1000 amerikanske soldater, som stort sett bodde på båter utenfor kysten av Gaza, kjempet for å holde brygga i drift. Mye av tiden ble brukt på reparasjoner og demontering, flyting og remontering som følge av dårlig vær.
Israels forsvarsminister Yoav Gallant sa tirsdag at en ny molo snart skal etableres i Ashdod for nødhjelpsleveranser til Gaza. Han sa ikke når den etter planen skal være i drift.
Før Israel i mai utvidet sin bakkeinvasjon på Gazastripen til Rafah i sør, kom mesteparten av hjelpen inn til Gaza via grenseovergangen mot Egypt, eller den israelskkontrollerte Kerem Shalom-overgangen. I april kom i snitt 189 lastebiler daglig inn til Gaza gjennom grenseovergangene i sør, ifølge FN.