Chaïm Soutine (1893-1943).
Olje på lerret, 116,21 x 80,65 cm, Minneapolis Institute of Art.

Det fortelles at Chaïm Soutine alltid insisterte på å male etter naturen. Fra hans hånd kjenner vi ti varianter av denne skrotten. Via bekjente på et slaktehus fikk han fraktet skrotten til sitt atelier. Som kjent har kjøtt begrenset holdbarhet, og det begynte å stinke i betraktelig grad. Naboene tilkalte politiet – som av kunstneren fikk en forelesning over temaet Kunst er viktigere enn hygiene. Om det ble tatt på alvor sier ikke overleveringene noe om.

Det sies også at hans venn og kunstnerkollega Marc Chagall (1887-1985) så at det hadde lekket blod ut på gangen fra Soutines atelier, og fryktet at noen hadde myrdet Soutine.

Den umiddelbare inspirasjon til okseskrottene finner vi i Louvre.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606–1669)
Olje på bøketre, 94 x 69 cm, Louvre, Paris.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også