Kommentar

Siste skrik i jakker, lagt ut på HYPEBEAT i dag. Ser du disse jakkene i Oslos gater i høst, er det kanskje best å skygge banen... Foto: hypebeast.com

Ungdom i Oslo blir ikke gateranere bare fordi de er fattige. De er ungdom som er hektet på moter. Dyre og farlige moter!

La meg først introdusere dere til mote-terminologien som langt på vei er styrende for mange urbane ungdommer av i dag: HYPEBEAST. Ha historien om Gucci-raneren i bakhodet. (Voldshelgen i Oslo: Mann med Gucci-veske pekes ut som leder – domfelt flere ganger).

Jeg vil tro at dette begrepet er like ukjent og fremmed som mandarin (kinesisk) er for de fleste voksne nordmenn. Likefullt er Yeezy (en merkevare initiert av den ikke helt ukjente amerikanske rapperen og plateprodusenten Kanye West), Bape shark hoodies, Supreme LV, Off-White, Haculla, Gucci og Balenciaga nøkkelord for den som ønsker å forstå hva som skjer i Oslos gater. Disse vanvittig dyre merkevarene – en enkel hettegenser kan koste så mye som 9000 amerikanske dollar – er «alternative» merkevarer til de luksusmerkene vi kjenner fra vår egen ungdomstid, enten vi hadde råd til å kjøpe dem eller ikke.

Ironisk nok gjør denne trenden, altså HYPEBEAST, skam på den følelsen av luksuriøs eleganse som de opprinnelige merkevarene, for eksempel Luis Vutton og Gucci, innstilte i oss.

HYPEBEAST – opprinnelig et ord oppfunnet av en kinesisk unggutt ved navn Kevin Ma, som i 2005 startet en blogg som omhandlet forskjellige typer joggesko (sneakers på fagspråket) – har infisert hjernene til en hel generasjon av ungdom (“kids”) verden over. Denne trenden er nært beslektet med andre merkevarer av vår tid, slik som Apple-produktene iPhone X, AirPods og MacBook.

Nesten uten debatt eller oppmerksomhet fra mediene, ser vi her en gigantisk moteindustri (til opplysning så omsetter verdens moteindustri for 2400 milliarder amerikanske dollar årlig) som kommuniserer med tenåringer via sosiale medier. Denne kommunikasjonen har en enorm påvirkningskraft, og via såkalte «influensere» som opererer på Instagram og YouTube når og manipulerer de umodne ungdomssinn til å kjøpe og bruke denne «gangsta’ lookalike-moten».

Her en liten oversikt over prisnivået til noen få av disse produktene:

Merke Produkt Pris i USD Pris i NOK Tilgjengelig i Norge
Louis Vuitton LV Supreme jakke 7350$ 67,598
Addidas Yeezy sko 500$/ 2000$ 4412/18492
Gucci Caps 155$/277$ 1426/2547 Ja
Bape Shark Hoodie (hettegenser)/ 550$ 5058

 

Selv opplevde jeg dette marerittet det er å skaffe seg slike “godbiter” på nært hold, da jeg sist besøkte USA. Det er lettere å skaffe seg adgang til Det hvite hus, enn det er å komme inn i HYPEBEAST-butikken i New York, der ungdom kollapser ved inngangen etter å ha ventet i kø fra morgenen eller dagen før!

Jeg innså da at vi har å gjøre med en dunkel verden av smarte påvirkere som tjener milliarder på salg – nytt og brukt – av såkalt “streetwear” (gatemoter). Produktene selges enten i et fåtall eksklusive butikker i enkelte storbyer, eller via nettbutikker som stockX, der ungdom eller kjeder kan legge ut nye eller brukte produkter for salg. Prisene på for eksempel brukte sko, kan komme opp i langt høyere priser enn det de ble solgt for (se eksempel under). I tillegg kommer ulovlig omsetning av stjålne produkter.

Dette paret med joggesko, eller «sneakers» i fagterminologien, offisielt et «adidas Human Race NMD Pharrell x Chanel» i størrelse 10 (44/45) kom i salg rett før jul i 2017. I dag, 28. oktober 2019, er minstepris på stockX satt til 10 500 USD, dvs 96 600 norske kroner. Foto: stockx.com (https://stockx.com/adidas-human-race-nmd-pharrell-x-chanel?size=10)

Kina og andre asiatiske lands pirat-produksjon av billigere imitasjoner demper ikke ungdommens appetitt på å skaffe seg de dyre originalene. Kidsa skal ha ekte vare!

Det har seg slik at mitt barn også er blitt smittet av disse tvangstankene om nødvendigheten av å tilhøre denne HYPEBEAT-verdenen. Dette skyldes at vi har levd i et land (i Midtøsten) der blant annet oljeinntekter har gjort landets borgere utrolig velstående. Slik har dette og andre land i regionen blitt lukrative markeder for moteindustrien. I samfunn som er bygget på at klanen, familien, rikdom og en opulent levemåte er det viktigste i livet, har falskheten gode kår.

Dessverre innså jeg denne faren for sent. Vi flyktet fra den verdenen og hit til Norge, i håp om at vi ville finne et bedre samfunn tuftet på moralske og intellektuelle verdier, hvor verdien av et menneske ikke er definert utifra hva det ifører seg, hvilken bil eller hvilke statussymboler man pranger med. Det er denne livsfilosofien jeg har forsøkt å formidle til min tenåring, etter år med hjernevask i alle kanaler.

Etter måneder med turer i og omkring Oslo har jeg, til min store overraskelse, oppdaget at HYPEBEAT-moten også har funnet fotfeste blant tenåringer her. For å være presis så er denne trenden mest synlig på innvandrer-ungdom, da særlig blant somalisk ungdom!

Jeg har tenkt mye over hvordan det kan forholde seg slik. Hvordan kan det ha seg at disse ungdommene har råd til denne luksusen? Så langt jeg har forstått, hva enn deres grunner for å bo i den norske velferdsstaten er – flukt fra sult, fattigdom eller krig – og hvor enn de henter sine penger fra, det være seg NAV eller ærlig arbeide, så burde en slik luksuriøs og ufattelig dyr trend være det siste de tenkte på, for ikke si iførte seg!

En annen observasjon jeg har gjort mange ganger, senest denne helgen da jeg tok Linje 5 til øverst i Groruddalen, er grupper (gjenger) av innvandrerungdom, som fremstår som om de deltar i en reklamefilm for HYPEBEAST. I et forsøk på å fremstå som super-kule, snakker de høyt på fremmede språk eller det jeg har blitt fortalt er «kebab-norsk», samtidig som de skanner alle forbipasserende med utfordrende blikk.

På denne turen (heldigvis var jeg ifølge med en voksen, norsk mann), så jeg hvordan en slik gruppe med høyreiste og muskuløse innvandrerungdommer (15-18 år), alle ikledd de samme type sko, de samme vide, treningsbuksene og de samme «kule» hette-jakkene, notere seg at min tenåring også hadde typiske HYPEBEAT-sko. De er velbrukte og slitte, men likevel vakte det, til min store frykt, gjengens interesse. Der og da forsto jeg – som mor – at disse gjengene selvsagt ser seg om etter ofre som kan gjøre dem til fullverdige medlemmer i den «eksklusive» HYPEBEAT-generasjonen.

Heldigvis sto vi på motsatt plattform, og heldigvis fikk de øye på en annen, litt eldre ungdom, også av afrikansk (muligens somalisk) opprinnelse, komme ned på deres side av stasjonen. Han var iført en rød-hvit LV Supreme med hetten oppslått så ansiktet knapt syntes, et Gucci-belte og et par utvilsomt dyre ‘sneakers’ (joggesko).  Han passerte gjengen uten å verdige dem et blikk – de plystret anerkjennende – plasserte seg midt på plattformen med hodet vendt ned, og så kom banen. Han gikk på, men gjengen sto igjen.

Til å få hetta av! En LV Supreme jakke til den nette minstepris av 7.350 USD (67.358 norske kroner). Sist observert i bruk på Linje 5 i Oslo, denne helgen. Foto: https://stockx.com/supreme-x-louis-vuitton-box-logo-hooded-sweatshirt-red

Jeg fikk frysninger av hele seansen, og vel inne på banen som brakte oss tilbake til Oslo sentrum sa jeg til min norske venn:

«Nå forstår jeg nordmenns frykt for innvandrernes kultur!»

 

Aase Skogen er pseudonymet til vår siste tilvekst til redaksjonen i document.no. Hun har bodd nesten hele sitt liv i Midtøsten, og vil bidra med sin viten og sine observasjoner fra «den andre siden». Dette er hennes første bidrag.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort:

Eller du kan velge et enkeltbeløp:

kr

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

For Paypal og SMS se vår Støtt Oss-side.

Les også

Les også