Sakset/Fra hofta

En «ferdigkvotert» BAFTA-pris undergraver talentfulle skuespillere som Mahershala Ali. 

The British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) sier at programmer som ikke møter «mangfold-standarden» som ble fastsatt av British Film Institute i 2014, ikke vil bli vurdert for priser. BAFTA utelukker allerede filmproduksjoner med «utilstrekkelig» mangfold.

Det er kompliserte regler for å oppfylle kravene. Et av de synlige kravene er at en av hovedkarakterene kommer fra en underrepresentert gruppe. Dette er imidlertid unødvendig hvis programmet har 50/50 kjønnsfordeling blant de andre skuespillerne, eller hvis 10 prosent av dem er homofile, eller hvis 20 prosent kommer fra en etnisk minoritet, eller hvis syv prosent er døve eller har en annen nedsatt funksjonsevne.

The latest diversity standards, which are designed to encourage representation of minority groups on screen and off, are complicated. But one visible requirement is that “at least one of the lead characters, contributors, presenters or voice artists are from an under-represented group”.

Producers do not need to meet this requirement if they satisfy other criteria, such as a programme having a 50:50 gender balance among minor characters or a 10 per cent proportion of lesbian or gay characters. Alternatively the plot or sub-plots can concern under-represented groups.

Pris for talent? Nei, det er underordnet identitetspolitikkens tvangstrøye. Her skal det krysses av i rett rubrikk!

Å se på britiske tv-serier om dagen er til tider oppsiktsvekkende, særlig når det gjelder hendelser fra tider og steder hvor minoritetene ville vært fullstendig fraværende. I tillegg gis de ofte autoritære roller som historisk sett er en vits. For ikke å snakke om krimdramaer som «Midsomer murders».

Da serien startet i 2016, var det en politisk korrekt utgave med etniske minoriteter og hadde ikke engang noe mord! Det ble lettere å finne den skyldige i plottet, for det kunne umulig være en med innvandrerbakgrunn, det måtte være en hvit heterofil mann, bemerket kyniske seere (som hadde rett).

Den tidligere produsenten Brian True-May måtte gå. Han holdt stand i to år etter denne uttalelsen:

‘We just don’t have ethnic minorities involved because it wouldn’t be the English village with them,’ he said. ‘Suddenly we might be in Slough… We’re the last bastion of Englishness and I want to keep it that way.’

Som Rod Liddle engang sukket: Kun én historie er tillatt: kvinnen er god, etnisk minoritetsmann er god, hvit mann er ond. Å se på mordmysterier er bortkastet, sier han:

So in this detective crime drama, you know the answers as soon as someone appears on screen. If they’re black or Asian they’re ok, if they’re female they’re ok, if they’re white and male they’re evil. So there is no drama at all, no mystery. It’s just a kind of Orwellian hate week, a chance for the tv people to stick it to the fount of all human misery, the white male. The principal African-Caribbean character, by the way, is an egregiously transgressed, gentle, stay-at-home dad.

Rod Liddle utfordrer BBC med sin vanlige humor: Med et mål på 8 prosent homofile så må 3/4 av værmeldingens personale gå. Samtidig er det sterk mangel på islamofobe som ham selv, skriver han, og melder seg frivillig til innsats.

Fra serien Peaky Blinders ser vi Benjamin Zephaniah som spiller Jeremiah Jesus. Men Jimmy Jesus var en reell person fra Birmingham og hører hjemme i serien:

Benjamin Zephaniah mener at det er feil å tvinge inn roller i historiske drama hvor de ikke hører hjemme. Det var tider og steder i England hvor det ikke var mørkhudede mennesker, sier han. Det er ingen grunn til å tvinge det inn via tv-skjermen på grunn av politisk korrekthet.

“When I was first in Peaky Blinders people were commenting on the fact that there was a black guy in a period drama. And now I see in a couple of places it’s being done almost as a token thing.

“But there were times and places in England where there weren’t black people.

“There’s no reason to force it for political correctness. Good casting is good casting, and certainly with modern drama you have to reflect the country.”

Men så kommer oberst Ben Younger inn i Peaky Blinders. En mørkhudet oberst i 1930-årene er mildt sagt en overraskelse. Selv i 2016 var samtlige høyere offiserer i den britiske hæren hvite. For de yngre seerne forvrenges historien. En liten hvit gutt på gaten ville ikke kalt ham «sir!», men ropt «nigger» på den tiden. Det er misforstått politisk korrekthet å late som om svarte ble behandlet med respekt i Storbritannia den gangen. Who do they think they’re kidding? Å ja, de yngre og historieløse seerne. Å gi dem slike falske røtter er rett og slett galt.

Peaky Blinders: Ben Younger was tragically killed

Kingsley Ben-Adir spiller Colonel Ben Younger – en mann med autoritet og er i et parforhold til en hvit kvinne uten å være gift – på trettitallet …

Som en av Daily Mails lesere sier det: «Husker du da tv var der for å underholde oss i stedet for å gi oss en leksjon i politisk korrekthet?»

Remember when TV and film existed to entertain us instead of giving us a lesson on political correctness?

Og nå skal vi altså påtvinges enda mer av dette fordi produsentene jo vil vinne priser og må følge nye «mangfoldsregler» hvor alle skal med, åkkesom.

The Times    Daily Mail

 

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!