Nytt

Anne-Karin Sogns etterlønn må betales av bilistene – med 63.000 bompasseringer. Foto: Fjellinjen.

Bompengesjefen må gå på dagen på grunn av «kritikkverdige forhold», ifølge styret i selskapet. Hun får med seg en årslønn ut døren – en utgift som bilistene må dekke med 63.000 passeringer i bomringen.

Etter en ekstern granskning måtte direktør Anne-Karin Sogn gå på dagen. Likevel vil hun nå heve etterlønn på 1.429.000 kroner – på bilistenes regning; lønn i oppsigelsestiden på tre måneder, pluss ni måneders etterlønn.

– Dette er i henhold til avtalen som ble fremforhandlet da hun ble ansatt i 2011, sier styreleder Cato Hellesjø til DN.

Dagsrevyen i går sa Hellesjø at «den type kostnader skulle vi gjerne vært foruten».

– 63.000 bompasseringer?

– Ja, det er riktig regnet, bekreftet styrelederen.

Rapporten fra konsulentselskapet Deloitte påviser flere kritikkverdige forhold:

«Det er tilfeller av at ansatte med samme eller lavere stillingsnivå har godkjent hverandres utlegg. Vi har også observert ett tilfelle av at en ansatt har godkjent et utlegg på vegne av sin overordnede.»

«Fjellinjen bekrefter at selskapet har brutt lover og regler for anskaffelser og innleie. I tillegg har det vært for dårlige rutiner ved ansettelser.»

Sterke reaksjoner

Flere har reagert kraftig på etterlønnen, blant dem FrP-nestor Carl I. Hagen. Han gir selskapet det glatte lag i et innlegg på Facebook.

– Igjen belønner det rødgrønne byrådet en direktør som bryter lover og regler med en gyllen fallskjerm. Helsprøtt og det må stoppes, skriver Hagen.

Det vakte også sterke reaksjoner da det ble kjent at driften av Fjellinjen kostet 247 millioner i 2011. Samme år hadde selskapet inntekter på 2,1 milliarder kroner, noe som betyr én av ti bomkroner gikk med til å drifte selskapet, skriver Nettavisen.

De siste årene er driftskostnadene redusert. Bomselskapet krever nå inn over 3,5 milliarder kroner årlig, men har likevel redusert driftskostnadene til rundt 190 millioner kroner.

– Det har vært sentralt for styret at selskapet driver mest mulig effektivt. Etter omstillingsperioden med bompengereformen er over i 2020, vil Fjellinjen ha redusert kostnader og antall ansatte betraktelig, sier Hellesjø.

 

Kjøp boken til Kjell Skartveit her!