Kunstbilde

Ivar Lund (1871-1904)
Olje på lerret, 115 x 122 cm, Nasjonalmuséet, Oslo

Ivar Lund kom fra beskjedne kår i Skjåk i Ottadalen, og fikk i første omgang håndverksutdannelse som maler (1892-96). Dette ga ham et visst økonomisk grunnlag for kunststudier, først ved Tegneskolen, og deretter korte opphold i både Stockholm og København, og senere hos både Erik Werenskiold og Jonas Nordhagen. Sammen med sine venner og kolleger Hans Ødegaard og Severin Grande ble han særlig kjent for sine motiver fra Christianias fattigere bydeler. De ble gjerne omtalt som Vaterlandsmalerne.

Ivar Lunds liv ble dessverre alt for kort, så dette ble hans aller siste fullførte maleri. I februar 1904 ble han funnet død etter en blodstyrtning på sin hybel i Kristiania, hvilket antyder en langtkommet tuberkulose.

Skal man være historisk korrekt, er interiøret hentet fra det som en gang var Kristiania Skulpturmuseum, reist og finansiert av Christiania Sparebank, ferdig i 1881. Det utgjør i dag midtpartiet av Nasjonalgalleriets bygning, sidefløyene ble tilføyet 1904-07 og 1918-24. I 1885 overtok Kristiania kommune driften, inntil Skulpturmuséet i 1902 ble underlagt Nasjonalgalleriet.

Mange vil erindre at Nasjonalgalleriets første etasje en gang huset en betydelig mengde avstøpninger av antikke skulpturer, og at man ofte kunne se kunstskolers elever i ferd med å tegne etter skulpturene. Som elev ved Tegneskolen gjorde også Ivar Lund sin plikt-tjeneste her. Av skulpturene kan man gjenkjenne Den døende galler, Apollo di Belvedere og Den knidiske Afrodite i to varianter.

Les også

Les også