article-2626216-1DC8848900000578-259_634x416

Sylvi Listhaug har tatt turen til Sicilia. Antallet båtmigranter har økt og skipene som er utkommandert av europeiske land patruljerer så nær Libyas kyst at smuglerne nå plasserer folk i båter som aldri kan ta seg frem til den italienske øya. De legger fra land så snart et «redningsskip» er observert i området. Det norske skipet Siem Pilot er et av dem. I VGs artikkel vises et bilde tatt av Kripos med rundt 1000 personer – hvorav de aller fleste er fra Nigeria. De ble plukket opp 12 nautiske mil (2,2 mil) utenfor kysten av Libya. Listhaug har helt rett når hun sier:

– Vi ser at trafikken hit øker. Det er en kjempeutfordring, for en stor del av dem som kommer er økonomiske migranter, sier innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp), som denne uken besøker Sicilia for å se hvordan øya håndterer presset.

– Hvis presset på Italia blir voldsomt, kan det få konsekvenser for Norge. Menneskesmuglernettverkene er kreative og kan finne andre veier nordover, sier Listhaug.

Det er 350 nautiske mil mellom Sicilia og Libyas hovedstad og kystby Tripoli. I forrige uke reddet et irsk skip mange migranter 4,8 mil utenfor kysten. Menneskesmuglerne spekulerer i at redningsskipene kommer så nær kysten og nå blir migrantene utstyrt med fartøyer som aldri var ment å nå frem.

I den europeiske naiviteten og godhetens navn så vil man produsere tusenvis av drukningsofre i sommer. Det er selvfølgelig ikke hva man ønsker, men før eller siden så man innse at det er dette som er resultatet all den tid menneskeliv har mindre verdi på andre kontinenter. Den australske løsningen med å taue alle migrantene tilbake er det nesten ingen som snakker om lenger selv om flere og flere begynner å forstå at dette ikke er noe som kommer til å gå over. Strømmen av afrikanere som vil til Europa er faktisk mer eller mindre utømmelig.

ANNONSE

Sylvi Listhaug ble vist bilder av de druknede som Siem Pilot ikke greide å redde. Det er hjerteknusende for de fleste å oppdage hvor grusomt livet utenfor trygge lille Norge er:

– Det er helt forferdelig å se. Det verste er å tenke på hvor kyniske menneskesmuglerne er. Det er et bilde på hvor lite et menneskeliv er verdt for dem. Det eneste som står i hodet på dem er å tjene penger, sier Listhaug.

34B834EA00000578-3614162-image-a-41_1464448219629

Det irske fartøyet LÉ Róisín var rett utenfor Tripoli og Siem Pilot var enda nærmere.

Europeere bekymrer seg naturligvis bare over de som dør på den siste delen av strekningen. Det er de det vises bilder av. Og de drukner i det havet som er manges favoritt for sol- og badeferier. De aller fleste migrantene kommer fra land sør for Sahara. De som kommer fra Vest-Afrika har en ørken å krysse først. Det har vært flere rapporter om kvinner og barn som voldtas underveis, og fordi risikoen er så høy, er det stort sett unge menn som reiser. Men mange migranter når aldri frem til siste etappe og sjøluften. Det antas at like mange dør i ørkenen som i Middelhavet hvor hvor de settes tett i tett i småbåter og hvor mange også stenges inne under dørken uten sjanse til å komme seg ut. Enkelte litt større båter har tippet over fordi alle har løpt over til den ene siden ved synet av redningsbåten. Det er ikke akkurat sjøfolk som kommer og mange kan heller ikke svømme.

migrants-niger-libya-mediterranean

Flere kommer langveis fra. Det er anslått at rundt 100 000 vil krysse Sahara iår i håp om nå Europa.

VG     International Business Times     Daily Mail

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629