libya-drowning

Den store gode redningsdåden med Siem Pilot i spissen resulterer i mange dødsfall. Og igjen viser man at man ikke har forstått sammenhengen mellom «redningsskipene», hvis posisjoner kan følges live på flere websider (det kan også menneskesmuglerne), og økningen i antall som drukner.

Årsaken til at reisen over Middelhavet er blitt farligere, er at mesteparten av trafikken nå går fra Libya, ikke Tyrkia, der menneskesmuglere stuer folk sammen i gummibåter og andre båter som nærmest er dømt til å kantre før de når fram til Italia. (©NTB)

«Før de når frem til Italia»! Det er vel ingen av disse gummibåtene som når frem til Italia? De plukkes opp 12 nautiske mil utenfor kysten av Libya. De har såvidt lagt fra land før «redningen», eller «taxibåten» kommer. Dødstallene stiger til tross for at antall asylsøkere har sunket. Ja, hvis man fremdeles ikke har forstått at disse gummibåtene ikke er ment å holde lenger enn ca. 12 nautiske mil, så må man begynne å følge bedre med.

Vi skriver «minst 4000» i overskriften, for det var 3940 registrerte dødfall i 2016 og det reelle tallet er nok mye høyere enn som så.

Å fortsette på samme måte vil resultere i minst 4000 døde til neste år også. Men de ansvarlige og omtenksomme politikerne i EU ser ingen grunn til å endre strategi. Så da er det nærliggende å konkludere med at dette er en villet politikk.

ANNONSE

Politikernes jobb er å treffe slike vanskelige beslutninger på våre vegne. Og de politikerne som ikke forstår dette vil snart bli skiftet ut av noen mer handlekraftige.

Siem Pilots jobb tar aldri slutt i Middelhavet. Det er opp til norske politikere å kalle skipet hjem. Det vil redde mange fra å drukne.

siem-pilot1

Nettavisen

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629