Innenriks

Apple vil tillate adblock på sine mobiler til høsten, skriver Kampanje. Det vil kunne bety vesentlige tap for medier som er avhengig av annonseinntekter på nett.

Apple vil allerede til høsten tillate Adblock i Safari iOS9. Nyheten sender sjokkbølger inn i mediehus, digitale markedsførere og performance marketing bransjen.

Disse miljøene har lenge vært bekymret for annonseblokkering som økende trend. Inntil nylig har Adblock-programvare stort sett bare vært tilgjengelig for nettlesere på stasjonære maskiner.

Når Apple åpner for annonseblokkering i Safari vil teknologien ta et kvantesprang i retning av å bli mainstream også på mobil. I følge NiemanLab vil Adblock bli tilgjengelig allerede til høsten for iOS9.

Mediene er allerede plaget av adblocks på mac og pc. Men mye av nettrafikken går i dag på mobil. Hvis adblocks tillates også der vil det bety en alvorlig trussel mot profitabiliteten til digitale medier.

 

http://kampanje.com/medier/2015/06/–sjokkbolger-fra-apple/