Nytt

Oppgavene i norsk hovedfag for artiumsprivatister onsdag var en heavy dose antiisraelisme og asylhumanisme. Den første oppgaven som skulle besvares av alle, var utilslørt Israel-fiendtlig. Mange har reagert på ensidigheten.

banksy-graffiti-wall-bethlehem

Bildet til høyre var en helside i eksamensoppgaven. Underteksten var:

Banksy (pseudonym) er ein britisk gatekunstnar som er kjend for dei samfunnskritiske ytringane sine. Denne grafittien er måla på muren som israelske styresmakter har bygd på Vestbredden. Muren er åtte meter høg og omringar mellom anna Betlehem.

På neste side følger en sms sendt fra Gaza av Mads Gilbert.

De bombet det sentrale grønnsaksmarkedet i gaza by for to timer siden . 80 skadde 20 drept. Alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn, gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktlig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre alt GJØR NOE ! GJØR MER Vi lever i historieboka nå, alle!

Mads G

03.01.09 13.50 Gaza, Palestina

 

Oppgaven lød:

Gjør kort greie for noen sentrale virkemidler og den funksjonen de har i grafittien og SMS-teksten. Hva er formålet med de to tekstene?

Dette var altså en obligatorisk oppgave. Begge budskap er ut fra norsk kontekst svært propalestinske og ditto anti Israel. Det går det selvsagt an å analysere seg frem til. Spørsmålet er om sensorene ville godtatt en slik besvarelse. Noe annet er om elevene overhodet er i stand til å reflektere over subjektiviteten i tegningene og sms-en hvis lærebøkene ser ut som oppgaven.

Ikke med ett ord antyder Utdanningsdirektoratet, som lager oppgaven, at disse budskapene kan leses på helt andre kritiske måter.

Det er grunn til å tro at de forventer en lesning som ligger tett opp til avsenderens standpunkt.

Dette underbygges av oppgavene under B, som er en rekke tekster om asyl og innvandring. Tekstene varierer i retorisk form, fra stortingsmeldingen om barn på flukt, Erfan 12 år som skriver om den lange, farlige reisen til Norge, og SV-eren Marianne Borgen, som skriver «Beskytt barna, Jens!» På toppen av dette kommer «Du må ikke sove» av Arnulf Øverland og «Lagnad sa vi», av Arnljot Eggen.

Det eneste som skiller seg ut fra den venstreorienterte flokken, er Henrik Wergelands «For trykkefriheten». Men hvem greier å anvende Wergelands tekst på så ensidige tekster, hvem orker gi seg i kast med noe som minner om et oppgjør med oppgavene?

Oppgavene oppleves som et slag i maven på elever med tilknytning til Israel eller dem som føler for Israel. Men slik er det offisielle Norge blitt. Asylanter kan man derimot ikke få følt nok for. Det er en uheldig kobling.

Utdanningsdirektoratet er en festning for venstreorienterte og har vært det i mange år. Hvor langt kan et direktorat gå i å drive politikk innenfor det offentlige? Hvordan kan man sjanghaie offentligheten for sine egne formål?

 

Miff.no har tatt opp reaksjonene.

http://www.miff.no/norge-og-israel/2014/05/28Avgangseleverreagererkraftigpausmakeligeksamen.htm