Lørdag kveld i Grensen i Oslo: en romkvinne sitter på fast plass på fortauet og tigger. Klokken er 22.30. Hun har sittet der fra tidlig morgen.

Litt senere, ved midnatt: Nå står syv-åtte romkvinner på samme sted. Det er oppbruddstid. En lang tiggerdag er over. Damene venter på å bli plukket opp.

Er det noen som for ramme alvor tror at disse kvinnene sitter frivillig ute på gatene og tigger fra tidlig morgen til midnatt?

Det er hva det ser ut som: organisert og systematisk utnytting, og det skjer under beskyttelse av de politisk korrekte våpendragere, som ikke omtaler tiggeslaveriet med ett ord, men derimot gjør alt for å beskytte at tiggerne skal ha fri adgang til Norge og hovedstaden. I den frie bevegelighets navn. Var det noen som sa at liberalismen var umenneskelig?

Allerede idag mandag var det flere tiggere på plass i sentrum: de sitter nå på alle strategisk plasserte hjørner. Det er ikke tilfeldig. Noen organiserer dem, noen velger steder. Utplasserer og innkasserer.

Oslo Politi har sagt klart og tydelig fra: vi klarerer ikke en sommer til med fri adgang. Men massemediene og «humanistene» holder sin hånd over både romfolket og organisasjonen som legger til rette for dem: Folk er folk.

Hvordan skal man tørre å kritisere tiggingen, når den blir beskyttet av Kirkens bymisjons generalsekretær Sturla Stålsett og en som Thorbjørn Jagland?

Jagland presterer å si at man burde brukt lovverket i romdebatten i fjor sommer.

– Vismannsgruppen pekte på at det kreves et stort politisk lederskap, som tar oppgjør både med hvordan man selv snakker, og å rettlede andre. Faren er at det som i går ble kalt ekstreme ytringer, plutselig blir vanlig, og det må motvirkes med politisk lederskap. Og særlig må det mobiliseres mot internettforum, hvor hatuttrykkene florerer, og vi må i større grad ta i bruk lovverket vi har, sier han.

Jens Stoltenberg, Siv Jensen og Erna Solberg lot en gyllen sjanse til å ta et oppgjør med den hissige retorikken gå fra seg da romfolkdebatten raste som verst i fjor sommer, mener generalsekretæren.

Selv de omfattende problemene som romfolkets nomadetilværelse fører med seg rubriserte man under rasisme og fremmedhat. Man lot som om dette var et håndterbart og normalt problem, som kunne løses med den sedvanlige godviljen.

På gateplan ser virkeligheten helt annerledes ut. Tiggingen er organisert og hadde det vært norske som sto bak ville det blitt kalt slaveri eller menneskehandel. Men fordi det er roma som utnytter roma, lukker man øynene, og lar andre ta støyten.

Hva med romakvinnene, som ikke er uten sjarm noen av dem. Hvem bryr seg om at de sitter på gaten 16 timer i døgnet?