Angrepene på kirker i Malaysia har satt regjeringen i forlegenhet. Ni kirker er brent eller angrepet på andre måter siden fredag. Forholdet mellom etniske grupper er anspent. Innenriksdepartementet innkalte mandag 70 utenlandske diplomater for å forsikre dem om at situasjonen er under kontroll.

Regjeringen sier at angrepene er et angrep på Malaysias politikk om enhet og harmoni mellom folkene. Men slike utsagn beroliger ikke minoritetene. Regjeringen har selv tatt parti mot de kristne.

Bakgrunnen er en dom i høyesterett 31. desember som oppsiktsvekkende ga de kristne lov til å bruke ordet Allah om Gud, noe de har gjort i årtier. Men en tiltagende konservativ strømning blant muslimer misliker dette, og frykter at det kan bli brukt til å konvertere muslimer.

Malaysia fører en såkalt 1Malysia-politikk: landet er forent, minoriteter respekteres. Men slik er det ikke i praksis. Muslimer tiltar seg en stadig mer dominerende rolle, og presser de andre ut.

Regjeringen hyller tolarense, men har selv anket dommen i høyesterett.

The ruling also applies to the ban’s broader applications such as Malay-language Bibles, 10,000 copies of which were recently seized by authorities because they translated God as Allah.

Muslimer har privilegier i forhold til ikke-muslimer, skrevet inn i Grunnloven. De får kjøpt billigere leiligheter, og alle firmaer må ha muslimsk eierrepresentasjon. Det gir muslimer et overtak og fremmer korrupsjon.

9 % av befolkningen på 28 millioner er kristne, og det er hovedsakelig indere og kinesere. De er økonomisk foretaksomme, dermed blir konflikten om religion også et spørsmål om etnistitet og sosial fremgang.

«It showed that, after 52 years of living together, nation building and national unity is in tatters,» said Charles Santiago, an opposition member of Parliament. «The church attacks shattered notions of Malaysia as a model secular Muslim nation in the eyes of the international community.

For minoritetene er protestene mot høyesteretts avgjørelse et tegn på at det kun er plass til dem som annenrangs borgere og knapt nok det.

Religious minorities in Malaysia have often complained about what they say is institutionalized religious discrimination as Islam takes on increasing dominance.

Typisk nok ber regjeringen de kristne om å droppe praksisen med å kalle Gud for Allah.

Jamil Khir Baharom, the Cabinet minister responsible for Islamic affairs, called on Christian leaders Monday to drop their claim to the use of «Allah» to help ease tensions, the national news agency Bernama reported.

«I urge them to be wary and responsible toward peace and security in Malaysia,» Jamil was quoted as saying.

The Allah ban is unusual in the Muslim world. The Arabic word is commonly used by Christians to describe God in such countries as Egypt, Syria and Indonesia, the world’s largest Muslim nation.

The Herald has been using Allah in its Bahasa Malaysia publication since 1995, but it was not until 2006 that it was warned by the government to stop using Allah to refer to God.

Kritikere mener regjeringen bruker religion som politisk instrument. Det er en farlig taktikk i Malaysia.

Some analysts say the government ban showed that Najib’s ruling United Malays National Organization was using Islam to shore up its support among Malays, blurring the line between race and religion.

«Malaysia is heading toward dangerous waters,» said James Chin, political science lecturer at Monash University in Malaysia. «Minorities are under siege and feel they don’t have a place in Malaysia anymore,» he said.

Church attacks in Malaysia deepen racial tension

BBC fører en påfallende forsiktig linje i dekningen av muslimers diskriminering og forfølgelse av kristne; både i Malaysia og Egypt.

By EILEEN NG
The Associated Press

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8451630.stm