Walid al-Kubaisi har en fascinerende, selvopplevd historie. Han møtte en kvinne, en opprørsk irakisk kommunist i Syria. Hun drømte om vestlig frihet. Å ligge på stranden i badedrakt uten å bli kalt hore. 25 år senere møter han henne i Oslo. I hijab.
Kubaisi spør seg hva det er som gjør at så mange muslimer som kommer til Vesten snur vestlige verdier ryggen, selv om de setter stor pris på disse frihetene.
Jeg klarte å finne et svar på disse mystiske fenomener da jeg møtte en irakisk kvinne på Oslo S. Jeg møtte denne kvinnen et par ganger i Syria for 25 år siden. Hun hadde rømt fra Saddams helvete etter at hun var torturert i fengsel. Saddam forfulgte kommunister på 1980-tallet, og hun var kommunist. Hun sa at kjærlighet til friheten og forakt for gamle religiøse tradisjoner og «folkets opium» fikk henne til å bli kommunist. Hun pakket sine kofferter og var forberedt på å flykte til Skandinavia da hun fortalte meg om kvinnenes friheter i Europa og hennes «drøm om å ligge på stranden i badedrakt uten frykt for å bli stemplet som hore.»
I fjor møtte jeg henne altså tilfeldig. Jeg ville ikke kjent henne igjen hvis hun ikke hadde minnet meg om møtet i Syria. Nå hadde hun dekket kroppen med hijab, og hadde et underdanig blikk, annerledes enn det opprørske, stolte blikk jeg husket. Kvinnen benyttet de få minuttene vi snakket sammen til å angripe Vestens verdier og idealiserer islams verdier. Jeg sa til henne: «Du hadde full frihet til å angripe Vestens verdier og til å ta på deg hijab i Syria, Irak, Iran, Saudi-Arabia. Hvorfor drømte du da om friheten, når du har mulighet til å realisere drømmen din der du kom fra? Og hvorfor anstrengte du deg og kom hit til fremmedheten?»
Kvinnen var innstilt på å nyte friheten i Europa. Hva er det som hindret henne?Hun kom til Norge som fremmed, oppsøkte sine egne landsmenn i det muslimske miljøet etter mislykkede forsøk på å finne en jobb. Dette miljøet er kontrollert av islamister, fundamentalister og fanatikere. De fortalte henne om rasisme og fremmedhat. Deenne situasjonen har laget en verdikonstruksjon som fungerer som en magnet som trekker til seg flertallet av muslimer og konvertitter. Staten støtter denne verdikonstruksjonen. Moskeene støtter den. Den er blitt «The Black Hole»: Suger til seg alle som trenger mijøet og forvandler dem til slaver og oppdrar dem i verdier som kolliderer med de norske.
Walid al-Kubaisi: Mørkets fabrikk, Klassekampen, ikke på nett
«D