Kommentar

Danmark får nå smake ytringsfrihetens pris, bokstavelig talt. Meieriprodusenten Arla eksporterer for tre milliarder til Saudi-Arabia. Også medisingiganten NOVO er nå i søkelyset. Skadevirkningene for dansk eksport kan bli store. Men hva gjør man?

Hadde dette vært under den kalde krigen ville man trolig sett det som forsøk på politisk utpressing. Det forholder seg annerledes med kultur og religion. Det er ikke akseptert å være prinsippfast mot dem i samme grad.

Gruppeformann for det konservative parti rykket idag ut solo og ba Jyllands-Posten beklage så fort som mulig. Dansk Industri har gjort det samme.

Novo uttrykker seg mer forsiktig.

Det saudiarabiske markeds værdi er ’kun’ »et lille trecifret millionbeløb« – ikke meget for en virksomhed, der omsætter for 30 milliarder – men Novo frygter, at boykotten spreder sig til resten af mellemøsten, og at Novos ry vil lide uoprettelig skade i regionen.

»Trækker boykotten ud, kan det få en betydelig effekt på vores omdømme i lang tid«, siger Mike Rulis, der ikke vil belære regeringen i udenrigspolitik, men diplomatisk påpeger, at »det i vores erfaring er en god idé at snakke sammen«.

»Der er ingen tvivl om, at vi har en grundlovssikret ytringsfrihed, men der er også noget, der hedder almindelig pli og respekt for andre menneskers værdier«, fortsætter han med adresse til Jyllands-Postens profet-tegninger.

Problemet er at tegningene også er blitt en innenrikspolitisk sak. Hadde det vært i de gode gamle dager kunne man sagtens kommet med en unnskyldning. Men i dag er tegningene stridstema mellom bestemte muslimske grupper og et overveldende flertall av opinonen som vil markere ytringsfriheten. En regjering kan ikke godt legge seg ut med et stort flertall av egne velgere.

Der står saken. Samtidig er den blitt innenrikspolitikk i Golf-statene. Det gjør den vanskelig å løse, for begge parter har «constituencies» som står steilt mot hverandre.

Novo også ramt af muslimsk boykot