Kategori: Kunstbilde

København – parti fra Tivoli (c.1890)

Photochrom-postkort, Library of Congress, Washington DC Nede til venstre står det: 6396 P.Z.- KOPENHAGEN. PARTIE AUS DEM TIVOLI Kortet er sannsynligvis produsert av Photoglob Zürich, som i USA var representert ved Detroit Publishing Company. Københavns Tivoli, grunnlagt av Georg Carstensen (1812-1857) i 1843, er fortsatt en av byens store – om ikke den største – […]

Les mer»

Kristiania. Parti fra Skillebæk (1920-tallet)

Prospektkort, utgitt av J.H Küenholdt AS på 1920-tallet, Nasjonalbiblioteket. Fotograf ikke oppgitt. Sentralt i bildet er Anders Rasmussen Svors (1864-1929) fonteneskulptur Bylgja/Bølgen fra 1913, som i 1920 ble oppstilt på det som nå er bestemt skal hete Olaf Bulls plass ved Skillebekk i Oslo. I likhet med sine jevnaldrende kolleger (og med-vestlendinger) Ingebrigt Vik (1867-1927), […]

Les mer»

Tyrker overgir seg til gresk rytter (1856)

Eugène Delacroix (1798–1863) Olje på lerret, 80 x 64,1 cm, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, Massachusetts. Flere av Delacroix’ best kjente malerier har hentet motiver fra den greske frihetskampen (1821-32) mot tyrkerne, best kjent er Massakren på Chios (1822) i Louvre. 30 år senere vendte han tilbake til greske motiver, inspirert av både historie […]

Les mer»

Johannes Døperens fødsel (c.1475-1500)

Ukjent russisk kunstner, trolig sent 1400-tall. Tempera og forgylling på tre, 13,34 x 10,8 cm, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, Massachusetts. Johannes Døperen omtales i alle de fire kanoniske evangelier, men det er bare hos Lukas at hans familiebakgrunn omtales. I det første kapitel, vers 5-7 (DNB 1930) heter det: I de dager da […]

Les mer»

Vandrere på engen (1912)

Heinrich Kühn (1866-1944) Autochrome, Bildarchiv der Österreichischen Nationalbiblitothek, Wien Tysk titel: Wanderer in der Wiese Som nylig nevnt her var Heinrich Kühn sentral innen den retning av kreativ fotografi som er kjent som piktorialismen. I sine bestrebelser på å nærme seg et uttrykk man kan finne innen andre teknikker, tok de ofte i bruk kopiering […]

Les mer»

Fire fotografer (1907)

Frank Eugene (1865-1936) Platinakopi, The Royal Photographic Society Collection at the National Media Museum, Bradford. De fire fotografer er fra venstre Frank Eugene selv, som viser egne bilder til sine venner og fotograf-kolleger Alfred Stieglitz (1864-1946), Heinrich Kühn (1866-1944) og Edward Steichen (1879-1973). To av de tilstedeværende fotografer skulle få en sentral betydning for anerkjennelsen […]

Les mer»

Hustrig høstdag på Hedmarksvidda

Første dag i oktober var hustrig på Hedmarksvidda. Langt i det fjerne var uværet på vei. Håpet var å komme seg innomhus før uværet kom. Det klarte vi.

Les mer»

Cross at Sunset (c.1848)

Thomas Cole (1801-1848) Olje på lerret, 91,1 x 121,9 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Kunstneren rakk ikke å fullføre dette maleriet. Samuel Barber (1910-1981) Adagio for Strings op.11. Leonard Bernstein dirigerer New York Philharmonic.

Les mer»

Slike farver vist aldrig man saa…

Den gang visa ble skrevet, var Akerselva dessverre nærmest en åpen kloakk. Selv på 1950-tallet kunne man lukte den lenge før man så den. Og fargen var ikke akkurat grå – men brun. Men siden visa ble skrevet, har mye endret seg til det bedre. Og hva fargen angår – her ser vi faktisk bokstavelig talt alle regnbuens farger ved Øvrefoss, like nedenfor Hjula veveri og det som har blitt kjent som Hønse-Lovisas hus.

Les mer»

Svensk ferjekai

Foto: Olav Bjørkum Reiser man i det indre av Sverige er ikke tanken på bilferjer den fremste man har i hodet. I Jämtlands län ligger Storsjön, noenlunde så midt i landet som tenkes kan. Midt i innsjøen ligger lille Norderö. Navnet har den etter den norrøne guden Njord. Øya har to ferjeforbindeler – en mot […]

Les mer»