Photochrom-postkort, Library of Congress, Washington DC Nede til venstre står det: 6396 P.Z.- KOPENHAGEN. PARTIE AUS DEM TIVOLI Kortet er sannsynligvis produsert av Photoglob Zürich, som i USA var representert ved Detroit Publishing Company. Københavns Tivoli, grunnlagt av Georg Carstensen (1812-1857) i 1843, er fortsatt en av byens store – om ikke den største – […]
Les mer»Prospektkort, utgitt av J.H Küenholdt AS på 1920-tallet, Nasjonalbiblioteket. Fotograf ikke oppgitt. Sentralt i bildet er Anders Rasmussen Svors (1864-1929) fonteneskulptur Bylgja/Bølgen fra 1913, som i 1920 ble oppstilt på det som nå er bestemt skal hete Olaf Bulls plass ved Skillebekk i Oslo. I likhet med sine jevnaldrende kolleger (og med-vestlendinger) Ingebrigt Vik (1867-1927), […]
Les mer»Eugène Delacroix (1798–1863) Olje på lerret, 80 x 64,1 cm, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, Massachusetts. Flere av Delacroix’ best kjente malerier har hentet motiver fra den greske frihetskampen (1821-32) mot tyrkerne, best kjent er Massakren på Chios (1822) i Louvre. 30 år senere vendte han tilbake til greske motiver, inspirert av både historie […]
Les mer»Ukjent russisk kunstner, trolig sent 1400-tall. Tempera og forgylling på tre, 13,34 x 10,8 cm, Fogg Art Museum, Harvard University, Cambridge, Massachusetts. Johannes Døperen omtales i alle de fire kanoniske evangelier, men det er bare hos Lukas at hans familiebakgrunn omtales. I det første kapitel, vers 5-7 (DNB 1930) heter det: I de dager da […]
Les mer»Heinrich Kühn (1866-1944) Autochrome, Bildarchiv der Österreichischen Nationalbiblitothek, Wien Tysk titel: Wanderer in der Wiese Som nylig nevnt her var Heinrich Kühn sentral innen den retning av kreativ fotografi som er kjent som piktorialismen. I sine bestrebelser på å nærme seg et uttrykk man kan finne innen andre teknikker, tok de ofte i bruk kopiering […]
Les mer»Frank Eugene (1865-1936) Platinakopi, The Royal Photographic Society Collection at the National Media Museum, Bradford. De fire fotografer er fra venstre Frank Eugene selv, som viser egne bilder til sine venner og fotograf-kolleger Alfred Stieglitz (1864-1946), Heinrich Kühn (1866-1944) og Edward Steichen (1879-1973). To av de tilstedeværende fotografer skulle få en sentral betydning for anerkjennelsen […]
Les mer»Første dag i oktober var hustrig på Hedmarksvidda. Langt i det fjerne var uværet på vei. Håpet var å komme seg innomhus før uværet kom. Det klarte vi.
Les mer»Thomas Cole (1801-1848) Olje på lerret, 91,1 x 121,9 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Kunstneren rakk ikke å fullføre dette maleriet. Samuel Barber (1910-1981) Adagio for Strings op.11. Leonard Bernstein dirigerer New York Philharmonic.
Les mer»Den gang visa ble skrevet, var Akerselva dessverre nærmest en åpen kloakk. Selv på 1950-tallet kunne man lukte den lenge før man så den. Og fargen var ikke akkurat grå – men brun. Men siden visa ble skrevet, har mye endret seg til det bedre. Og hva fargen angår – her ser vi faktisk bokstavelig talt alle regnbuens farger ved Øvrefoss, like nedenfor Hjula veveri og det som har blitt kjent som Hønse-Lovisas hus.
Les mer»Foto: Olav Bjørkum Reiser man i det indre av Sverige er ikke tanken på bilferjer den fremste man har i hodet. I Jämtlands län ligger Storsjön, noenlunde så midt i landet som tenkes kan. Midt i innsjøen ligger lille Norderö. Navnet har den etter den norrøne guden Njord. Øya har to ferjeforbindeler – en mot […]
Les mer»