Aubrey Beardsley (1872-1898) Tusj og blyant, Fogg Museum (Harvard Art Museums), Cambridge, MA, US. Illustrasjon for Sir Thomas Malorys (c.1415-1471) Le Morte d’Arthur, en samlet redigering av beretningene om kong Arthur og ridderne av det runde bord. Teksten ligger (dessverre uten illustrasjonene) i sin helhet her. Den eldste, bare delvis bevarte variant av beretningen om […]
Les mer»Johannes Flintoe (1787-1870) Olje på lerret, 57 x 78 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Vi har nylig besøkt Peckelgården, med adresse Pilestredet 18 i Christiania. Gården sto fra midten av 1700-tallet, inntil den ble alvorlig brannskadet i 1974 og til manges dype beklagelse endelig revet i 1975. Pilestredet fikk sitt nåværende navn rundt 1820, med referanse til […]
Les mer»Gustave Doré (1832-1883) Trestikk, fra bibelillustrasjonene. Gustave Doré illustrerte mange litterære verker, og blant dem er nok illustrasjonene til Dante og Bibelen de best kjente. Da perserne under Kyros den store (c. 600-530) inntok Babylon i år 539 fvt, markerte det samtidig slutten på jødenes rundt 70-årige babyloniske fangenskap, og det følgende år tillot kongen […]
Les mer»Stillbilde fra dokumentarfilm, tatt opp av filmavdelingen til Første ukrainske front i dagene etter befrielsen, den 27. januar 1945. Disse barna var sannsynligvis tiltenkt rollen som forsøkskaniner for den notoriske Josef Mengele (1911–1979) og hans medskyldige. De avbildede skal blant andre være Tomasz Szwarz, Alicja Gruenbaum, Solomon Rozalin, Gita Sztrauss, Wiera Sadler, Marta Wiess, Boro Eksztein, Josef […]
Les mer»Caroline Colditz (1856-1924) Sølvgelatinkopi (?), Oslo Museum Caroline Colditz hadde sin bolig og sitt atelier i Munkedamsveien 13 i Christiania, og skal ha vært aktiv fra 1894 til sin bortgang (men her sier Susanne Bonges Eldre norske fotografer, (Bergen 1980) til 1903). I alle fall ble atelieret drevet videre av Jenny Svang (1882-1956). Oslo Museum […]
Les mer»Johannes Flintoe (1787-1870) Penn og lavering, 17,1 x 21,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Påskriften lyder: Da’ staur inkje pau te’ kom’ unda’! (som omtrent kan gjengis med Ikkeno’ problem å komme seg nedover!) Nyt Veistykke i Leerdal 1845 som dog snart blev kasseret. Motivet er hentet fra Laukebergbakken i Galdane, Lærdal, Sogn og Fjordane fylke på […]
Les mer»Erik Pauelsen (1749-1790) Olje på lerret, 63 x 78 cm, Statens Museum for Kunst, København. Av de første malere som for alvor begynte å interessere seg for norske motiver finner vi dansken Erik Pauelsen og Johannes Flintoe (1787-1870), som faktisk var halvt norsk, hans far var fra Hurum, men hadde flyttet til Danmark og giftet […]
Les mer»Erik Pauelsen (1749-1790) Sepia(?), penn, pensel og grå lavering, 44,2 x 55 cm, Statens Museum for Kunst, København. Bildet tjente som forelegg for etsning til bruk som illustrasjon til Ove Mallings (1748-1829) bok Store og Gode Handlinger af Danske, Norske og Holstenere, først utgitt i 1777. Nederst på bildet kan vi blant annet lese: Præste […]
Les mer»Foto: Olav Bjørkum Noen som er gamle nok til å huske tiden da billyktene var runde? De skulle fylle en funksjon. I dag skal de følge en mote. Nå kappes bilprodusentene om å lage den stiligste lykten. I beste fall kan en feiende flott lykt være utslagsgivende for et bilkjøp. Lykten på bildet får et […]
Les mer»Vasilij Ivanovitsj Surikov (1848-1916) Olje på lerret, 142 x 218,5 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva Bildets russiske titel: Апостол Павел объясняет догматы веры в присутствии царя Агриппы, сестры его Береники и проконсула Феста skulle omtrent bety Apostelen Paulus forklarer troens dogmer i nærvær av tsar (sic) Agrippa, hans søster Berenike og prokonsul Festus. Motivet er hentet fra […]
Les mer»