Kategori: Kunstbilde

Blått interiør II (1883)

Kitty Kielland (1843-1914) Olje på lerret, 35,5 x 32 cm, privateie. Bildet er malt i 1883, samme år som Harriet Backers bedre kjente med den samme titel, og muligens også et annet sted i den samme leilighet i Paris som Kitty Kielland delte med Harriet Backer. Det kan se ut som om det også her […]

Les mer»

Blått interiør (1883)

Harriet Backer (1845-1932) Olje på lerret, 66 x 84 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det blå interiør er sannsynligvis Harriet Backers best kjente bilde, malt i Paris i 1883, i den leilighet i Rue de l’Université 19 som hun delte med sin malerkollega og venninne Kitty Kielland (1843-1914) fra 1879 til 1889. Modell for den sittende kvinne […]

Les mer»

Asta Nørregaard i sitt atelier i Hansteens gate 2 i Kristiania (1890-tallet)

Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i Norsk Folkemuseum. I 1885 vendte Asta Nørregaard (1853-1933) tilbake fra Paris, og i folketellingen for 1900 er hun registrert bosatt med ateliér i Hansteens gate 2 i Christiania, like i nærheten av Slottsparken. På denne adresse bosatte også to av våre andre betydelige malerinner seg, Harriet Backer (1845-1932) og Kitty Kielland […]

Les mer»

Altertavlen i Gjøvik kirke (1882-83)

Asta Nørregaard (1853-1933) Olje på lerret, mål ikke oppgitt, Gjøvik kirke. Asta Nørregaard debuterte på Paris-salongen i 1881 med et bilde kalt L’attente de Christ, med motiv fra synoptikernes beretning om oppvekkelsen av Jairus’ datter. Senere samme år ble bildet vist i Christiania Kunstforening, og ble rosende omtalt i Aftenposten. Det resulterte i at Asta […]

Les mer»

Synagogen i Gąbin (jiddisch Gombin) i Polen (reist 1710)

Synagogen i Gąbin, sentralt i Polen, ble reist i 1710. Den fikk stå i fred inntil den 21. september 1939, da de tyske okkupanter satte fyr på den. De nærmeste bygningene – som i likhet med synagogen var bygget av trematerialer – tok også fyr. Som ventelig var det jødene som fikk skylden for brannen. […]

Les mer»

Fristerinnen (1890)

Akseli Gallen-Kallela (1865-1931) Olje på lerret, 51,5 x 42 cm, Gösta Serlachius Museum, Mänttä-Vilppula Finsk titel: Viettelijätär Den gjengis som både Temptress og Enchantress på engelsk-språklige sider. Modellen er Mary Helena Slöör (1868-1947), som ble gift med kunstneren i 1890. Her er hun også foreviget på et carte de visite (6 x 9 cm), tatt […]

Les mer»

Parti fra Møns Klint (1852)

Peter Christian Thamsen Skovgaard (1817-1875) Olje på lerret, 126 x 190 cm, Fuglsang Kunstmuseum, Lolland P. C. Skovgaard regnes blant de danske Guldaldermalere, men han kan også betraktes som en av grunnleggerne av den danske nasjonalromantikk, det danske landskab med bøgeskove var blant hans favorittmotiver. Flere av hans barn og barnebarn ble også kunstnere, den […]

Les mer»

Agnete Skovgaard, f. Lange, kunstnerens hustru (1887)

Joakim Skovgaard (1856–1933) Olje på lerret, 54,5 x 44,5 cm, Statens Museum for Kunst, København To av ekteparet Skovgaards barn fortsatte den kunstneriske familietradisjonen, sønnen Johan Thomas (1888-1977), som også var maler, og blant annet virket som assistent for sin far og sin onkel Niels, og datteren Georgia (1893-1973), som var gobelinvever (og oppkalt etter […]

Les mer»

Georgia Skovgaard og hennes sønner (c. 1860)

Constantin Hansen (1804-1880) Olje på lerret, 43,5 x 51,5 cm, Skovgaardmuséet, Viborg. I dette lille maleri finner vi ganske mye av dansk kunsthistorie. Constantin Hansen var en fremtredende representant for den danske Guldalder, i likhet med landskabsmaleren Peter Christian Thamsen Skovgaard (1817-1875), som var gift med den avbildede Georgia Skovgaard (1828-1868). De avbildede drenge er […]

Les mer»

Minner fra en fredelig tid – Stalingrad 1943

Emmanuil Nojevitsj Jevzerikhin (1911-84) Sølvgelatinkopi, TASS. Emmanuil Jevzerikhin var en sovjetisk reportasjefotograf tilknyttet det statlige telegrambyrået TASS, og var aktiv på flere forskjellige frontavsnitt i løpet av krigen 1941-45. Ett av hans best kjente bilder er dette. Motivet er Barmalej-fontenen i Stalingrad (nå Volgograd), oppstilt i 1930. Den er nå erstattet med kopier et par […]

Les mer»