Kategori: Kunstbilde

Den allmektige frelser (tidlig 1200-tall)

Ukjent kunstner, før 1219. Tempera og forgylling på tre, 44,5×37 cm, Kunstmuséet i Jaroslavl. Russisk titel: Спас Вседержитель – Spas Vsjedjerzjitel’ – Frelseren den allmektige. Ikonet var opprinnelig i det som kan gjengis med Marias himmelfart-katedral i Jaroslavl, ved det siste hvilested for fyrstene Vasilij og Konstantin – som sies å ha hatt dette ikonet […]

Les mer»

Det jødiske kammerorkester i Hamburg (1933)

Foto: Herbert Sonnenfeld (1906-1972) Sølvgelatinkopi i Jüdisches Museum Berlin. Noe mere om denne fotografen, som klarte å komme seg i sikkerhet i Amerika i 1939, kan vi lese i denne tysk-språklige Wiki-artikkelen. Etter Hitlers Machtübernahme i 1933 ble jødiske musikere rensket ut av tyske orkestre, og Det jødiske kammerorkester ble grunnlagt i Hamburg samme år […]

Les mer»

Speed (1904)

Robert Demachy (1859–1936) Fotogravyr etter gummitrykk, 13 x 18 cm, privateie. Robert Demachy var muligens den av piktorialistene rundt forrige århundreskifte som gikk lengst i å manipulere sine fotografier i retning av tradisjonell bildekunst. Men utgangspunktet var i alminnelighet et sølvgelatin-negativ. Dette bildet ble publisert i Alfred Stieglitz’ (1864-1946) kvartalstidsskrift Camera Work nr. 7, som […]

Les mer»

A Sea of Steps (1903)

Frederick Henry Evans (1853–1943) Platinakopi, 23,6 × 19,1 cm, Museum of Modern Art, New York. Dette bildet finnes i ganske mange eksemplarer med forskjellig beskjæring, men det ser ut til at alle i utgangspunktet er kopiert fra det samme storformat-negativet. Dagens bilde viser den vanligste beskjæringen. Katedralen i Wells ble påbegynt i 1175, mens England […]

Les mer»

Portrett av Birgitta Wenz (1900)

Frank Eugene (1865–1936) Platinakopi, 12,0 x 16,8 cm, Stieglitz-samlingen, Metropolitan Museum of Art, New York. Bilder som dette kan få en til å tenke på Pauli ord i trettende kapitel av det første korintierbrevet: βλεπομεν γαρ αρτι δι εσοπτρου εν αινιγματι (Transkribert: blepomen gar apti di esoptrou en ainigmati) som i den svenske oversettelse av […]

Les mer»

Morning – The Bathroom (1906)

Clarence Hudson White (1871–1925) Platinakopi, 22,3 x 18 cm, Alfred Stieglitz-samlingen i Metropolitan Museum of Art, New York. Platinakopiering, som kan gi en større tonerikdom enn den tradisjonelle sølvgelatin-metoden, var en av de alternative kopieringsmetoder piktorialistene tok i bruk – blant annet for å få fotografier til å fremstå som mere kunstnerisk. Valget av motiver […]

Les mer»

Pløying (1903)

Hugo Henneberg (1863–1918) Gummi/bikromatkopi, 65,8 x 95,8 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. Tysk titel: Pflügen Dette bildet inngår i Alfred Stieglitz‘ (1864–1946) samling, som i 1933 ble overført til Metropolitan Museum of Art. Bildet er et godt eksempel på den stil fra rundt forrige århundreskifte innen fotografi kjent som piktorialisme, som kort (og […]

Les mer»

Korsfestelsen og den ytterste dom (c. 1430)

Jan van Eyck (c.1390–1441) Olje på tre overført til lerret, 56,5 x 39 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. I venstre felt ser vi Korsfestelsen, skildret i følge Johannes-evangeliets nittende kapitel. I forgrunnen drar vi kjensel på både Maria Magdalena med det utslåtte røde hår, og Jesu mor og den disippel Jesus elsket, tradisjonelt […]

Les mer»

Restene av den store synagogen i Warszawa etter sprengningen den 16. mai 1943

Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i Żydowski Instytut Historyczny (Jødisk historisk institutt), Warszawa. Den store synagogen i Warszawa ble tatt i bruk i 1878, og var den gang verdens største. Men allerede i 1939 ble den beslaglagt av de nazistiske okkupantene, og brukt som lagerplass for møbler og innbo stjålet fra ghettoens jøder, Vi har tidligere omtalt […]

Les mer»

Udvandring (1843)

Adolph Tidemand (1814-1876) Penn og blyant på papir, 41 x 50 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. En litografisk reproduksjon av denne tegningen er inkludert i Norge fremstillet i Tegninger, en samling reproduksjoner etter kunstneres – både norske og utenlandske – gjengivelser av norske motiver. Verket kom i to utgaver, 1846-48 og 1853-55, og forleggeren var Christian Tønsberg […]

Les mer»