Den hellige Thomas Aquinas ble født en ukjent dag i 1225 på familieslottet Roccasecca ved den lille byen Aquino midtveis mellom Roma og Napoli. Han døde onsdag 7. mars 1274.
Nu har en gruppe rettsmedisinere rekonstruert hans utseende ved hjelp av det som er igjen av Thomas’ hodeskalle.
Orden og mysterium
Mange mennesker har knappest hørt om teologen og filosofen Thomas Aquinas. Selv gikk vi på antikvariatet og fant en utgave av «Orden og mysterium», et utvalg av Thomas’ tekster, efter for mange år siden å ha overvært den fantastisk engasjerte og engasjerende Trond Berg Eriksens idéhistoriske forelesning (UiO) om Thomas Aquinas.

Orden og mysterium, utvalgte tekster av Thomas Aquinas, oversatt fra latin av Vegard Skånland, Dreyers kulturbibliotek 1964.
Vi hentet boken frem igjen da vi fikk se bildet av hvordan Thomas Aquinas antas å ha sett ut.
Alle fremhevede sitater er fra boken. Du finner mer her.
En av de mest innflytelsesrike tenkere
Thomas Aquinas var prest, teolog og filosof – og en av de mest innflytelsesrike tenkere i den vestlige tradisjon. Han har i betydelig grad bidratt til å forme vårt verdensbilde både religiøst, filosofisk og moralsk.
Han tilhørte dominikanerordenen og er best kjent for sitt systematiske arbeide for å forene kristen teologi med aristotelisk filosofi. Hans mest kjente verk er «Summa Theologica».
Fornuften er gitt av Gud
For Thomas er tro og fornuft to forskjellige, men komplementære måter å oppnå kunnskap på.
Fornuften er gitt av Gud og lar oss forstå verden gjennom observasjon og logisk tenkning, mens troen er basert på Guds åpenbaring og gir oss innsikt i de fulle og dypeste sannheter – sannheter som går utenpå menneskets fornuft.
Den aller minste viden om de høyeste ting er mere å trakte efter enn den sikreste viden om de laveste ting.
Den dypeste sannhet krever åpenbaring
Han plasserte «sannheter» i en hierarkisk struktur der noen kan oppdages gjennom fornuften alene (f.eks. at det finnes en skaper), mens andre sannheter krever åpenbaring for å bli forstått (f.eks. treenigheten).
Disse sannhetene står ikke i konflikt med hverandre, de supplerer hverandre.
Fornuft kan ikke erstatte tro
I «Summa Theologica» utforsket Aquinas teologiske og filosofiske spørsmål strengt logisk. Han presenterte spørsmål, motargumenter og svar på en måte som viste hvordan fornuften kunne bidra til å forstå og forsvare troen.
Alt ufullkomment må nødvendigvis stamme fra noe fullkomment.
For Aquinas var filosofien et anvendelig verktøy for å utforske og forklare teologiske sannheter – den er «teologiens tjenestepike» (Philosophia ancilla theologiae) – hvilket betyr at fornuften kan klargjøre og forsvare troen, men ikke erstatte den.
Lex naturalis
Aquinas utviklet også teorien om naturrett (lex naturalis); at det finnes universelle moralske prinsipper «innskrevet» i menneskets natur som kan oppdages gjennom fornuften.
Disse prinsippene harmonerer med Guds åpenbarte lov som man finner i Skriften og i kirkens lære.
Alle fullkomne sansevesener har en naturlig tilbøyelighet til kjødelig forening. Det er derfor umulig at den kjødelige forening i seg selv er ond.
Fem «veier» til Guds eksistens
Gjennom Aquinas’ «fem veier», fem logiske gudsbevis, viste han at fornuften ikke står i konflikt med troen, men snarere kan lede oss til en dypere forståelse av den. Hans integrasjon av tro og fornuft har hatt varig innvirkning på både teologi og filosofi og er en grunnsten i den vestlige intellektuelle tradisjon:
- Primum Movens: Alt som beveger seg må være satt i bevegelse av noe annet. Dette fører tilbake til en første beveger, som er Gud.
- Prima Causa: Alt har en årsak og det må finnes en første årsak, som er Gud.
- Ens Necessarium: Alt som eksisterer avhenger av at noe annet eksisterer. Det må finnes noe som med nødvendighet eksisterer, som er Gud.
- Gradus Entis: Vi ser grader av perfeksjon; av godhet, sannhet og skjønnhet i verden. Disse må referere til en høyeste standard, som er Gud.
- Quinta Via: Ex gubernatione mundi: Alt i naturen – også det som mangler intelligens, planter og dyr – virker som om de hadde intelligens mot et mål eller formål. Dette formålet må være gitt av en intelligent designer, som er Gud.
Den orden som råder gjensidig mellom de enkelte ting i verden, består i kraft av den hele verdens orden henimot Gud.
Thomas’ underlige død
I århundreder har historikere diskutert årsaken til Aquinas’ død knapt 50 år gammel. Sykdom, forgiftning og attentat er blitt foreslått.
En ny studie viser til historiske opptegnelser som beskriver hvordan Aquinas, på vei til det annet kirkemøte i Lyon i 1274, slo hodet da et tre falt ned over ham på Via Latina. Han overlevde og fortsatte reisen, men ble stadig verre. Han nådde klosteret Fossanova hvor han flere uker senere døde.
Kanonisert i 1323
Thomas ble kanonisert av den katolske kirke i 1323. Hans tanker har hatt og har innvirkning på hvordan vi fremdeles idag forstår oss selv i et teologisk, filosofisk og etisk perspektiv. Han er fortsatt aktuell for studenter i vestlig historie, teologi og filosofi – og for kristne over hele verden.
Enhver som begjærer det gode, begjærer i og med det også det skjønne. Det er det samme begjær som begjærer det gode, det skjønne og fred.



