Hvordan kunne venstresiden bevare og videreutvikle sitt grep og sin forståelse over i en ny tid, uten noensinne å bli stilt til ansvar? Svaret er ethos.
Ethos er summen av moral, anskuelser, måte å se og gjøre tingene på. Det finnes en nazismens ethos og en kommunismens. For de totalitære bevegelser har ethos en egen klang. Det er det som gir bevegelsen samhold, men også det som gjør det vanskelig å ta et oppgjør. Ethosen er det som gir bevegelsen dens egen begrunnelse og selvrettferdiggjøring. Følelsen av legitimitet.
I en tid der bevegelsen settes under trykk, mobiliseres ethos.
Tiden legger et forsonene og ugjennomtrengelig slør over sammenhenger og begivenheter. Sosialister og kommunister har skutt seg inn under antifascismen for å slippe et selvoppgjør. Det er så lenge siden! er omkvedet.
Det er ikke det. For 68-generasjonen er historien om deres bedrifter viktig ballast. Tatt i betraktning hvor mange som var med i den maoistiske rusen; hvor mange anvender denne erfaringen til å forstå feks. islamismen selv om relevansen er høy og parallellene mange?
Peter Øvig Knudsen og Gunnar Ekbergs bøker: hvorfor er de ikke bedre kjent? Halvor Tjønn intervjuet Ekberg for Aftenposten, men sprengkraften i hans bok kom ikke frem. Hvorfor stilles ikke det opplagte spørsmål: hvem gjorde hva? Alt tyder på at også norske ML’ere var innblandet eller visste. Selv vi som tilhørte fotfolket forsto at det foregikk noe, og informasjonen om dynamittyveriet og nedgravingen er fra førstehånds kilde.
Det er typisk at denne informasjonen har gitt kilden ubehag selv mange år senere. Noe i vår tid gjør folk fryktsomme.
Folk er redde for at det skal komme frem, hvem de er og hva de mener. En flyktning fra kontinentet, som tilbød document.no sine tjenester, var redd for å stå frem. Hva kunne ikke arbeidsgiver si? Denne frykten er noe vi møter igjen, men den omtales sjelden eller aldri i offisielle medier. I stedet snakkes det om frustrerte og rabiate anonyme menn i nettdebattene (Tom Hetland i Stavanger Aftenblad). Men det er ikke spesielt vanskelig å se sammenheng mellom frykt og rabies.