Pakistanske skolebøker er full av antisemittisk innhold og gjentagende fiendtlighet mot både jøder og Israel.
En analyse av 86 statlig godkjente lærebøker i skolefag som islam, historie, samfunnsfag, engelsk og urdu, avslørte en systematisk bruk av århundregamle antisemittiske klisjeer; jøder fremstilles konsekvent demoniserende; de er forrædere, de er illojale og staten Israel er en fiende.
– Adolf Hitler gjenopprettet tyskernes stolthet
Blant funnene i studien som er utført av Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se), finner vi blant annet:
- Jøder er troløse og illojale, de konspirerte gjentagne ganger mot profeten Muhammed og de korsfestet Jesus.
- Jødedom er helt fraværende fra komparative religioner der islam troner over hinduisme, kristendom, konfucianisme og taoisme.
- Israel er alene ansvarlig for krigen i Gaza. Lærebøkene promoterer støtte til alle muslimske nasjoner som måtte stå i konflikt med Israel.
- Holocaust er utelatt fra læreplanen.
- Adolf Hitler roses for å ha gjenopprettet Tysklands stolthet.
Marcus Sheff, direktør i IMPACT-se Pakistan har et presserende behov for en reform av læreplanen. Landet trenger en fredsorienterrt utdannelse hvor respekt for jøder og andre mennesker prioriteres:
– Det som undervises i klasserommene idag vil definere Pakistans fremtidige globale perspektiv, inkludert forholdet til Israel og det jødiske folk.
Our latest report examines 86 government-approved textbooks from three different school boards in Pakistan, spanning a range of subjects and grade levels. Benchmarked against UNESCO-based standards, the study assessed how these materials address themes including diversity,… pic.twitter.com/1Xf8oG2Rvh
— IMPACT-SE (@IMPACT_SE) August 18, 2025
Organisasjoner som Anti-Defamation League og American Jewish Committee har uttrykt bekymring over de langsiktige konsekvensene av slik utdannelse i et folkerikt land med ung befolkning og status som atommakt.
Pakistan: – Uakseptabelt at alle navn på FNs terrorliste er muslimske


