Høye gasspriser og manglende raffineri-kapasitet har gjort at USA og Europa står foran en dieselkrise, som kan forsterke den økonomiske krisen. USA har nå bare 25 dagers forbruk av diesel på lager, og på verdensbasis har ikke diesel-lagrene vært lavere på 40 år.

– Problemet er globalt, sier Tom Kloza, dekan for oljeanalytikerne ved Oil Price Information Service (OPIS), til Newsweek. Han  legger til at dieselbeholdningen i hele verden er de laveste siden 1982, – og vi har blitt omtrent 3,4 milliarder flere mennesker siden den gang.

Onsdag 19 oktober frigjorde Biden-administrasjonen 15 millioner fat råolje fra USAs strategiske oljereserver. Den amerikanske investoren Charles Ortel sa den gang til Document at dette ville være en fullstendig utilstrekkelig løsning. Ikke bare fordi det daglige forbruket av olje i USA er nær 20 millioner fat råolje om dagen, men også fordi den amerikanske raffinerikapasiteten er så lav at USA må importere raffinert drivstoff fra utlandet.

Prisstigning – på alt 

Den generelle prisstigningen på olje og gass i hele verden har også resultert i en ekstra økning av dieselprisene i USA, ettersom mange amerikanske raffierier bruker gass i destilleringsprosessene.

U.S. diesel fuel stocks have been on a stable decline for months, reaching the lowest level since 2008 as of October. Currently, the United States only has 25 days of diesel supply in reserve.

Earlier this week, Goldman Sachs warned that the diesel shortage, which is not confined to the U.S. only but is spreading in Europe as well, will cause higher fuel prices this winter.

In the U.S., the bank said, underinvestment in refining capacity and refinery closures and operation disruptions have all contributed to the scarcity of refined oil products this year but especially diesel, Bloomberg reported. (OilPrice)

Sjefen for oljeanalytikerne ved OPIS, Denton Cinquegrana, advarer om konsekvensene av dieselkrisen:

«The economy runs on diesel,» said Cinquegrana. «Think about everything you buy in the store, it got there by trains and trucks. Construction, etc. High diesel prices could slow economic activity down. Prices have come down from the all-time highs in mid-June, but not enough to ease concerns.» (Newsweek)

 

«Internasjonal diesel-krig»

Krisen har vært varslet lenge, og allerede midt i oktober meldte Reuters at flere oljetankere med diesel ment for Europa ble omdirigert til USA. Torsdag 13. oktober fikk oljetankeren Thundercat, lastet med diesel fra Emiratene, snuordre når den kom inn i Middelhavet. Den skulle egentlig til Rotterdam, men fikk New York som ny destinasjon. Ifølge Vesselfinder ankom båten New York sist lørdag.

Thundercat lastet diesel i Fujayrah i Emiratene, men på vei til Rotterdam ble den omdirigert til New York. Foto: Vesselfinder

Slike omdirigeringer er sjeldne, ettersom Europa har for lav raffinerikapasitet i forhold til å dekke etterspørselen, og vanligvis importerer diesel fra USA, så vel som Asia og Midt -Østen.

In recent weeks European diesel refining margins hit all-time highs amid weeks-long strikes at French refineries that have shut down over half of the country’s refining output and led to acute shortages at petrol stations.

But at the same time, a sharp drop in U.S. diesel inventories has pushed prices and refining margins there higher, opening up opportunities, known as arbitrages, to import diesel from Europe to the U.S. East Coast. (Reuters)

Fare for streik

Prisstigningen og resesjonen er allerede følbar i USA, noe som fagbevegelsene selvsagt vil at arbeiderne skal kompenseres for. I flere måneder har særlig fagbevegelsene i jernbanesektoren forhandlet om nye og forbedrede avtaler. Tidsfristene for å bli enige om nye tariffavtaler løper ut i slutten av november, men allerede nå har faren for en jernbanestreik resultert i at mer en 300 føderale og delstatlige handelsorganisasjoner har appellert til Biden-administrasjonen om å bidra for å unngå streik.

How a Diesel Shortage Could Cripple the U.S. Economy (Newsweek)

A Diesel Shortage Is Spreading Across The U.S. (OilPrice.com)

Winter’s coming and that could have major impacts on already soaring diesel market (FreightWaves)

Traders divert Europe-bound diesel to U.S. in race to re-stock (Reuters)

Over 300 trade groups press White House to avoid potential rail strike (FreightWaves)

Les også:

Inflasjonen fortsetter å stige i eurosonen

Synes du verden går av hengslene? Vil du forstå hva som skjer og kanskje stritte imot? Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson i dag!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.