Fly fra det nasjonale hviterussiske selskapet Belavia står parkert ved terminalbygget på flyplassen i Minsk. Foto: Vasyatka1 / Wikimedia Commons.

Flyplassen i Hviterusslands hovedstad Minsk planlegger nå 40 ukentlige flyvninger fra Istanbul, Damaskus og Dubai i tiden frem til mars 2022.

Trafikken fra de tre flyplassene migranter fra Midtøsten oftest bruker for å komme seg til Hviterussland i forsøk på ulovlig innvandring til EU, forventes dermed å øke til det dobbelte av hva den var før den hviterussiske president Aleksandr Lukasjenko begynte å bruke migranter som våpen mot unionen, opplyser Welt am Sonntag

Også fem andre hviterussiske flyplasser vil snart åpne for trafikk fra Midtøsten, den ene av dem bare 20 kilometer fra grensen mot Polen, skriver den tyske avisen.

Migranttrafikken fra Midtøsten ligger således an til å øke betydelig sammenlignet med de 800 og 1000 migrantene som i henhold til estimater fra tyske sikkerhetsmyndigheter i øyeblikket kommer til Hviterussland hver dag – for siden å få hjelp fra hviterussisk grensepoliti med ulovlige grensekryssinger til Polen, Litauen og Latvia.

Migrasjonsforskeren Gerald Knaus, som er ekspert på migrasjonsavtalen mellom EU og Tyrkia, går ut fra at Lukasjenko har fått blod på tann på grunn av hjelpeløsheten og panikken i EU, og kommer til å bringe mange flere migranter med fly til Hviterussland for å drive utpressing av unionen.

Ifølge eksperten fra tenketanken ESI i Wien legger europeiske politikere riktignok press på flyselskaper og deres hjemstater. «Man bør imidlertid ikke gjøre seg noen illusjoner om at dette vil løse problemet.»

En av de fem flyplassene utenfor Minsk som vil åpne for trafikk fra Midtøsten, ligger i Grodno – 20 kilometer fra Polen, og dessuten ikke langt fra Litauen.

«Vi ser at charterfly omdirigeres til andre flyplasser», heter det fra en myndighet. I tillegg kommer det også migranter via Moskva, ikke bare direkte fra Midtøsten.

Polen forsøker å forhindre den illegale mennesketrafikken fra Hviterussland, men det planlagte grensegjerdet planlegges ikke ferdigstilt før i juni 2022. I mellomtiden forsøker polsk grensepoliti å avverge de ulovlige grensekryssingene.

Siden august er mer enn 30.000 migranter blitt avvist på den polske grensen, men mange klarer åpenbart å unngå grensekontrollen: Nærmere 9000 av de ulovlige innreisene som er registrert i Tyskland i høst, har skjedd via Hviterussland, og deretter normalt Polen.

Tysklands regjering sa nylig nei til å innføre grensekontroller på grensen mot Polen.

EU-kommisjonen, som planlegger flere sanksjoner mot Hviterussland som mottrekk, har sagt nei til å delfinansiere det polske grensegjerdet.

I Tyskland sier Thorsten Frei, migrasjonspolitisk talsmann for unionspartiene CDU/CSU i Forbundsdagen, at EU må gjøre alt for å hjelpe Polen med å beskytte yttergrensen, også ved å bidra til et grensegjerde.

I slutten av oktober tok lederen for EPP-gruppen i EU-parlamentet, tyskeren Manfred Weber (CSU), til orde for det samme på gruppens vegne.

Da den tyrkiske president Erdogan gikk aktivt inn for å øke migrasjonstrykket mot EU fra Tyrkia, var det kun takket være grensegjerder i Hellas av forsøket kunne avverges, sier Weber.

  • Les også:

– Hvorfor kan ikke EU finansiere et grense­gjerde mot Hvite­russland?

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her.

 

Kjøp Douglas Murrays bok «Europas underlige død» fra Document Forlag her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.