Leonardo da Vinci (1452–1519)
Olje og tempera på tre, 54,8 x 40,3 cm, Muzeum Książąt Czartoryskich, Kraków.

Portrettmodellen sies å være Cecilia Gallerani (1473–1536), én av hertug Ludovico Sforzas (1452-1508) elskerinner ved hoffet i Milano, som Leonardo var tilknyttet i årene 1482 til 1499.

Dyret damen holder er tradisjonelt oppfattet som en røyskatt (ermine), men det medfører åpenbart ikke riktighet. Det eneste dyr i mår-familien som har latt seg så noenlunde temme er en variant av ilder – som ofte finnes som albino. Ildere finnes fortsatt som kjæledyr, og i en viss utstrekning også som laboratoriedyr.

Som kjent forsynte nazistene seg fritt av kunst i okkuperte land, og portrettet ble derfor forsøkt gjemt unna i småbyen Sieniawa. Bildet ble imidlertid oppdaget, og sendt til Kaiser Friedrich Museum i Berlin. Men generalguvernør Hans Frank (1900-1946) fikk det flyttet tilbake til Kraków i 1940. Senere ble bildet flyttet rundt til flere steder, det siste var Hans Franks villa i Schliersee i Bayern, der allierte tropper fant det i 1945. I 1946 ble det returnert til Polen,

Allierte soldater tar en siste kikk på portrettet før det sendes hjem igjen.

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar 🙂