Westergaards ikoniske Muhammedtegning bør ikke brukes dersom det strider mot lærerens individuelle følelser, og terror og halshogging gir feil bilde av islam, hevder forskere ansvarlige for lærerutdanningen ved NTNU. Salafist og lærerstudent Jesse James Ekgren mener halshuggingen i Frankrike skyldes vestlig ondskap mot muslimer.

Camilla Stabel Jørgensen, som underviser kommende lærere i religionsfag, mener at informasjon om halshogginger og terror ikke er nødvendig i undervisning om islam. Lærerstudent og salafist Jesse James Ekgren mener at halshuggingen i Frankrike har lite med islam å gjøre.

Klassekampen intervjuet tirsdag førsteamanuensis Camilla Stabel Jørgensen i saken NTNU-forskere: Læreren bestemmer.

Forskere ved NTNU mener lærere må få vise Mohammed-karikaturer hvis de føler det er riktig, men advarer mot å la halshogginger og terror dominere undervisning om islam i skolen.

Journalisten spurte ikke hvorvidt den individuelle lærers følelser bør være pedagogisk rettesnor i undervisning om islam, men lot forskeren, som har ansvar for utdanning av kommende lærere, utdype hva lærernes mandat i religionsundervisningen er:

– Man bør spørre seg, hvor mange timer man har til å undervise om islam i løpet av et år, og hvor mange av dem det er rimelig å vie til terror, sier Camilla Stabel Jørgensen, førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning på NTNU med ansvar for undervisning i Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) til Klassekampen.

Følelser og et enkelt regnestykke skal altså avgjøre hva elever i norsk skole skal lære om islam og terror. Halshugging er i følge akademikerne ikke så viktig å undervise om, siden det både er følelsesmessig ubehagelig for lærerne, og ikke minst fordi de tilgjengelige religionstimene om islam heller bør inneholde positive elementer om fredens religion.

Skal man heller ikke undervise om at homofile kastes fra hustak og kvinner steines for mistanke om utroskap? Klassekampens journalist stilte heller ikke disse spørsmålene, men svaret er med stor sannsynlighet «nei». Stabel Jørgensen sier til Klassekampen at «forskning viser at å bruke dagsaktuelle hendelser i undervisningen om islam kan gi et skjevt bilde av religionen».

Dagsaktuell religionsutøvelse gir i følge den norske førsteamanuensisen ikke riktig bilde av religionen. Islam er altså noe annet enn det vi ser og erfarer. Jada, vi har hørt det før. Krig og fred og fred er krig. Og ikke overraskende får førsteamanuensisen støtte av en kollega, Eli-Anne Vongraven Eriksen, spesialist på islam ved lærerutdanningen på NTNU.

– Det betyr ikke at man ikke skal bruke denne typen hendelser i undervisningen, men man må unngå at elevene bare sitter igjen med det negative, sier Eriksen til Klassekampen.

Kvinnene, som begge har ansvar for å utdanne framtidens lærere, sitter altså med svaret på hva som både er riktig islamforståelse og hvordan lærere skal undervise om islam. Det er ikke viktig å nevne terror, og det er heller ikke viktig å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen. Noen form for kollegial støtte til læreren som ble slaktet for å undervise om ytringsfrihet er heller ikke å spore.

– Det er ikke nødvendigvis sånn at man må vise bildene for å få en fruktbar undervisning om karikaturstriden, sier Eriksen.

I stedet for å stå opp for læreres ytringsfrihet, mener de norske islamkjennerne at det mest fruktbare er å snakke pent om islam. Det skal gi elevene et riktig bilde av religionen, mener kvinnene.

En som er helt enig med dem er den norske konvertitten, salafisten og lærerstudenten Jesse James Ekgren som har master i religionshistorie. Han har skrevet innlegget Halshugget læreren pga islam? på Islam Net etter det groteske drapet på læreren Samuel Paty.

Det å plassere handlingen til en 18-åring fra en sosial marginalisert gruppe som et «angrep på demokrati og ytringsfrihet»-narrativ er rett og slett for billig, unyansert, og passer alt for beleilig inn i et narrativ som kun høyrepopulister tjener på, hevder salafisten.

På spørsmål fra Document bekrefter Jesse James Ekgren at han for tiden studerer praktisk pedagogisk utdanning (PPU) for å bli lærer. Han ønsker derimot ikke å besvare Documents spørsmål. Meningene hans kommer likevel sterkt til syne i innlegget på Islam Net, der han går langt i å legge skylden for halshuggingen av Paty på mediene, Frankrikes kolonihistorie og rasisme.

Isolert sett er dette radikalt og motbydelig. MEN jeg aksepterer ikke under noen omstendigheter at dette skal politiseres for å ytterligere marginalisere muslimer i vesten, noe mange politikere står i kø for å gjøre nå. Det narrativet som brer seg nå; den apriori årsaksforklaringen at dette var et «islamistisk terrorangrep mot vestlige verdier», (utført av en 18-åring tilhørende en marginalisert minoritet i et land med en av (vest) Europas skjeveste og urettferdigste sosiale stratifikasjon), er ikke noe annet enn en urettferdig, dekonstruktiv, islamofobisk, latterlig, uakademisk tilnærming som kun tjener til å få folk som Hege Storhaug til å sitte å gni seg i hendene sine. For oss resten av muslimer, må vi gå dag etter dag, med mageknipe, og akseptere det konstruerte faktum at vi muslimer ikke er noe annet enn intolerante, usiviliserte, og blodtørstige, skriver Ekgren på Islam Net.

Å bli skåret hodet av på åpen gate er isolert sett radikalt og motbydelig, men har altså ingen ting med islam å gjøre, hevder konvertitten, som også viser til en hadith som viser at Samuel Paty kan skylde seg selv.

Før hendelsen på fredag 16. oktober 2020, kom jeg over en hadith (profetisk beretning) fra Profeten Muhammed (fred være med ham), der han ble spurt om en person som ba om nettene, fastet ofte, og var veldig generøs, men som samtidig var også ufin mot naboene sine og skadet dem verbalt. Profeten (fred være med ham) svarte at det ikke er noe godhet i vedkommende.

Mens jeg priser meg lykkelig for at mine barn er for store til å skulle få religionsundervisning av en salafist, klarer jeg likevel ikke la være å bekymre meg for norsk skoles framtid. Som to åndsforvillede venner hånd i hånd går de der – lærerutdanningen og salafismen.

Vi selger bøker av Hege Storhaug! Både enkeltvis og som bokpakke til superpris.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.