Islamister bygget opp ideen om at islam er under angrep. De mener at ytre fiender dreper og ydmyker muslimer over hele verden, forklarer Hegghammer. Illustrasjonsfoto: Stringer/iraq / Reuters / NTB scanpix

Den norske terrorforskeren Thomas Hegghammer har skrevet en biografi om en av grunnleggerne av global jihad og islamsk terrorisme, Abdallah Azzam. Biografien om Azzam og hans budskap danner ideologisk fundament for IS-krigere som reiste fra bl.a. Norge til «kalifatet», og boken er således viktig for å forstå dette giftige tankegodset.

Da to norsksomaliske søstre fra Bærum på 16 og 19 år høsten 2013 dro til Syria for å slutte seg til terrororganisasjonen IS, sendte de en e-post til faren og la ved en bok som forklaring på deres valg. Boken heter Defence of the Muslim Lands, skrevet av Abdallah Azzam.

Boken hadde inspirert jentene til å gå til å slutte seg til IS-terroristene og velge blodig krig og terror i kampen mot Norge og Vesten.

Azzam ble drept i 1989, og regnes for å være en av de sentrale grunnleggerne av ideen om global jihad – hellig krig – som har inspirert flere generasjoner av islamske fremmedkrigere, jihadister og terrorister.

I Vesten er det få som har forstått hvor viktig Abdallah Azzam er, sier terrorforskeren Thomas Hegghammer i et intervju med Aftenposten. Hegghammer har skrevet en omfattende biografi om palestineren.

– For å forstå hvorfor islamister sender fly inn i bygninger i Vesten, må man forstå at denne bevegelsen tidlig bygget opp ideen om at islam er under angrep. De mener at ytre fiender dreper og ydmyker muslimer over hele verden, forklarer Hegghammer.

Konfliktene i Bosnia, Tsjetsjenia, Irak, Syria. Palestina og Afghanistan. Disse blir brukt som eksempler og har tiltrukket seg stadig flere muslimer fra andre land som vil kjempe.

– Det fremstilles som en konstant krisesituasjon hvor ikke-muslimer er i ferd med å knuse muslimene. Denne offerfortellingen, krisefortellingen, den var det Azzam som først kom med.

Terrorforsker og forfatter Thomas Hegghammer. Skjermdump NRK.

Abdallah Azzam ble født i 1941 på Vestbredden og ble tidlig religiøs og sluttet seg tidlig til Det muslimske Brorskap. Han bodde og jobbet i både Palestina, Amman, Syria og Saudi-Arabia som voksen, men ble kastet ut av de fleste stillinger fordi han ble oppfattet som for ekstrem. Deretter tok han med seg kone og etter hvert åtte barn og flyttet – til Pakistan.

Der var han åpenbart ikke for ekstrem, for i Pakistan rekrutterte han tusenvis av muslimer til Afghanistan, drev militær trening, finansierte krig, ga ut jihadistiske magasiner og bøker og bygget allianser mellom ulike mujahedin-grupper. En av dem som finansierte terrorvirksomheten var saudiarabiske Osama bin Laden. Azzam fikk senere Bin Laden engasjert i Afghanistan, der han senere ble Al Qaida-leder.

Hegghammer avviser konspirasjonsteorier om at det var CIA som bygget opp mujahedin-grpper og Al Qaida i Afghanistan, for senere å angre seg.

– Det er en utbredt oppfatning at CIA bygde opp Al Qaida, for så å angre på det. Det er ikke noe annet enn en konspirasjonsteori. I beste fall skyldes det en misforståelse – at folk ikke skiller mellom afghansk mujahedin som fikk amerikansk støtte, og arabiske fremmedkrigere i Afghanistan. Jeg har holdt på med dette i 10–15 år og har ikke funnet noen håndfast bevis for at det var direkte samarbeid mellom amerikanske tjenester og afghaneraraberne.

– Vesten har mye mindre å gjøre med denne historien enn vi tror, sier Thomas Hegghammer.

– Jeg tror ikke det finnes noe ikke-muslimsk land i historien som har bistått et muslimsk land i nød mer enn USA gjorde på 80-tallet. De gikk inn med hundrevis av millioner dollar på den afghanske mujahedins side. Men dette objektive faktum var helt irrelevant for folk som Azzam. Han og arabisk mujahedin var ekstremt antivestlige.

Fiendebildet mot Vesten fester seg tidlig hos islamistene, på 40-50-tallet, forklarer terrorforskeren. Og så sitter det fast, uavhengig av hva vestlige land gjør utover på 60-70-80-tallet.

– Det som fyrte opp islamistene på 80- og 90-tallet, var saker hvor vestlige land faktisk ikke var overgripere. I den grad det var noen overgripere mot muslimer, var det Sovjet i Afghanistan, Israel i Palestina eller India i Kashmir. Senere Russland igjen i Tsjetsjenia.

Etter Azzams død tok Al Qaida stafettpinnen videre og utviklet ideen om global jihad. Dette medførte retten til å ramme fienden overalt, slik som 11. september i USA. Senere kom IS på banen og skapte en enda mer ekstrem versjon av global jihad, med verdensherredømme som mål.

Hegghammer poengterer at Azzam var mindre ekstrem enn IS, og at han derfor har større potensial til å inspirere jihadismens fremvekst i for eksempel Vest-Afrika.

– Hva må vi passe på?

– Den store faren i dag som jeg ser det, er at man ser seg blind på IS-fenomenet. I mellomtiden vokser og gror det i andre litt mindre radikale miljøer som også kan bli voldelige på sikt. I den sammenhengen er sånne som Azzam viktige. For han er litt mer akseptabel, litt mindre ekstrem, tankegodset hans har litt lengre levetid.

Azzam fikk et stort og dedikert publikum ved på 80-tallet skrive fortellinger om martyrer og mirakler.

– Det er lett å glemme for oss som er ikke-troende at dette er svært religiøse mennesker som tror dypt og inderlig på Gud. De lever i en fantasiverden, de tror med hele sitt hjerte at det finnes et paradis og et helvete, de tror at det de ser i drømme er tegn på hva som vil skje i fremtiden. De tror fullt og helt på at mirakler kan skje når martyrer dør. […]

– Det er mye religion, ideologi og politikk i denne boken. Men hvordan var Abdallah Azzam som menneske, hvem var han for sine nærmeste?

– Han levde ikke akkurat opp til et skandinavisk farsideal. Han var ganske streng, og mye borte. I ettertid har datteren hans fortalt at «han slo ikke så mye».

Nok en gang blir man slått av hvilken ekstrem kraft islam har, som får folk til å bryte opp fra trygge liv med alle muligheter i verdens beste land, til å kaste seg inn i en krigersk, blodig, møkkete ideologisk blindgate i en av verdens verste regioner. Og vi snakker ikke om ensomme ulver, men hele bestander.

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.