Kultur

I Tegnerforbundets lokaler har to kvinnelige kunstnere demonstrert sin profesjonalitet på høyst forskjellig måte. De er tegnere til fingerspissene, men både teknisk og tematisk skaper de helt ulike formuttrykk. som det er all grunn til å merke seg. For dette er solid, faglig tegnekunst. Snøfrid Hunsbedt Eiene tegner med blyant på papir i en presis og valørbestemt tematisering av rosemotiver, mens Solveig Ane Kirkaune Øksendal jobber med en blandingsteknikk, hovedsakelig blyant og akvarell, i en omfattende og bisarr skildring av kvinnelige pupper og romper.

Her er en hel vegg tapetsert med ikke akkurat flatterende kvinneattributter, der den flyktige akvarellteknikken og usminkede realismen viser oss en helt annen kjønnsvirkelighet enn dagens glattpolerte og erotiserte kvinnekropper. Kirkaune Øksendals monomane konsentrasjon om kvinnekjønnets antierotiske pupper og romper tenderer tidvis til det rene selvplageri på hunkjønnets vegner. Med tanke på at det er 140 slike bilder, blir dosen i meste laget, men den står seg på grunn av stor tegnerisk uttrykkskraft og akvarellteknisk disiplin.

Jeg har mer sans for hennes store blyanttegninger, som ikke er mindre ekspressive, men her er det kun streken og valørene som bærer uttrykket. Det gir en enklere og mer kontrollert formgiving, dermed også en mindre emosjonell intensitet. Dette er dreven tegnekunst, selv om motivene ikke akkurat innbyr til sanselig lyst.

Rose-tegneren Snøfrid Hunsbedt Eiene har et helt annet motivisk engasjement. Det er den umælende naturen i form av roser, og spesielt roseblader/folder, som kunstneren har fattet dyp interesse for. I fokus står her bladfoldene og den tegneriske formgivningen, i mindre grad blomstens symbolske og tradisjonsrike innhold. Allikevel er den valørbestemte formgivningen visuelt fascinerende. Her er ingen skarpe streker eller krasse kontraster mellom lyse felter og mørke partier. Rosefoldene modelleres i myke overganger og en sanselig nærkontakt som nærmest prikker i hudens overflate.

Hunsbedt Eiene har stor følsomhet for valørenes vare skiftninger, men også glede ved den naturgitte sanseligheten i rosefoldenes myke og glatte overflate. Dette er uvanlige blyant- tegninger, nesten som en magisk berøring fra hud til hud. Imponerende tegnekunst. Og i svart/hvitt. For å si det litt enkelt så handler de om en skjør, naturgitt skjønnhet, som nå får en langt mer varig eksistens gjennom en kunstners skapende blikk.

Tegnerforbundets galleri:
Solveig Ane Kirkaune Øksendal, tegninger/akvarell
Snøfrid Hunsbedt Eiene, tegninger
Varer fra 3/5 til 2/6, 2019