Sakset/Fra hofta

Sverige er landet som skryter av sin feminitiske regjering samtidig som kvinnelige ansatte i skolene blir utsatt for så grov vold at de mister barnet de bærer på. Det må sies å være en naturlig konsekvens av å tro at en feministisk dialogtilnærming skal kunne hamle opp med en skole full av macho-gutter med en oppvekst som ikke har gitt hjernen den nødvendige utviklingen av empati.

Det blir stadig flere lærere som gruer seg til å gå på skolen. Volden ser ikke ut til å avta – for hvorfor skulle den dét? De voldelige responderer ikke slik det forventes. De har en annen kultur og en annen oppvekst. Uansett hvor mye man ønsker å piske den døde hesten ved navn «alle er vi like», vil resultatet fortsette å være nedslående. I stedet for å ta tak i de voldelige, gjør vi alt vi kan for å beskytte oss. Sykehuspersonell er allerede utstyrt med voldsalarmer i Sverige. Lærerne står for tur, tipper jeg.

I en ny rapport noteres det: Utslagna tänder, bortslitet hår och sparkar som leder till missfall.

– Det är riktigt oroväckande och helt oacceptabla uppgifter, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet, i Nyhetsmorgon.

– Skolan är inte fredad från hur samhället i övrigt ser ut – och samhället drar isär. Men resurser och förutsättningar vi lärare och skolledare får, att tidigt sätta in insatser, säkerställa att elever får rätt stöd, att identifiera elever som far illa i skolan eller i sin hemmiljö, har enorm betydelse för att förhindra att elever hamnar i utanförskap och gängkriminalitet.

Hvorfor voldelige elever (mange av dem går på videregående skole) får lov til å fortsette på skolen, er rent misforstått godhet. De er ikke der for lære, men fordi de ikke har noe annet å gjøre. Det ville vært bedre å gripe fatt i kjerneproblemet: Hva skal vi gjøre med aggressive unge menn som faller utenfor alt vi kan tilby av uønsket hjelp og støtte? Bør vi ikke se til land som kjører en hardere linje mot problemet? Prioriteringene må snus på hodet: Det er ikke den voldelige eleven som skal ha hjelp, det er ofrene.

Johanna Jaara Åstrand snakker om å støtte elevene på et tidlig tidspunkt. Skolen skal «redde» barna som faller utenfor. Men de faller ikke «utenfor», de er helt innenfor sin egen kultur. Hvis man så skolevolden i sammenheng med den økte familievolden, ville det kanskje gå opp et lys for noen. Hvordan skal en lærer veie opp for voldelige foreldre og et gjengmiljø som dikterer voldelig oppførsel fra en tidlig alder? De kan ikke det. Det sier seg selv. Skolen speiler bare et samfunn i endring.

Det eneste rette er å fjerne de voldelig barna og flytte dem over til en institusjon som kan håndtere dem. Å være bekymret for stigmatisering løser ingenting. Man må erkjenne at folk og kulturer ikke er like og handle deretter. I altfor lang tid har vi sett at det er ofrene som må flytte og at ingen tør å ta tak i de voldelige.

Skolens oppgave er å bedrive undervisning, ikke å være et sosialkontor eller en forbedringsanstalt. Feminiseringen av skolen er uegnet for den fremtiden som så vidt er begynt.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3938636?utm_medium=social&utm_source=nyhetsmorgon_fb&utm_campaign=nyhetsmorgon&linkId=43273739

Expressen    Dagens Nyheter