Kunstbilde

1280px-el_greco_domenikos_theotokopoulos_-_laocoon_-_google_art_project
El Greco (1541-1614)
Olje på lerret, 142 x 193 cm, National Gallery of Art, Washington DC.

El Greco (Grekeren) er en av de mest bemerkelsesverdige skikkelser i den vestlige kunsthistorie. Han var født på Kreta, som den gang var underlagt republikken Venezia, og het Dominikos Theotokopoulos – Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (som han alltid signerte sine verker med). Han fikk sin første utdannelse som ikonmaler i den sen-byzantinske stil, og kunne i 1567 reise til Venezia, der han fikk anledning til å studere videre hos Tizian. I 1570 finner vi ham i Roma, hvor han oppholdt seg til 1577, da veien gikk til Madrid, og senere til Toledo, hvor han tilbrakte resten av sitt liv.

El Greco utviklet som maler en helt unik og dypt personlig stil, som vanskelig lar seg passe inn i etablerte kunsthistoriske begreper som sen-renessanse, manierisme eller tidlig barokk, selv om han var samtidig med disse stil-periodene. Han er rett og slett noe helt for seg selv.

Den hellenistiske Laokoon-skulpturgruppen som nå finnes i Vatikanet, ble funnet i Roma i 1506. Den skulle, med sitt tilnærmet «barokke» uttrykk få stor betydning for senere bildekunst, både skulptur og maleri. Motivet er hentet fra trojanerkrigen, der grekerne etter ti års nytteløs beleiring, etter Odyssevs’ idé bygget en stor trehest med et hulrom som kunne romme en liten gruppe krigere. Hesten ble satt opp utenfor Trojas murer. og de greske skipene seilte vekk så de var utenfor synsvidde. Trojanerne fraktet hesten inn i byen, på tross av advarsler både fra Kassandra (som var forbannet med å kunne profetere, uten å bli trodd), og presten Laokoon, som i Vergils Aeneide advarer med ordene Timeo danaos, et dona ferentes – Jeg frykter danaerne (grekerne), selv om de bringer gaver. Og i følge en variant av sagnet ble Laokoon og hans to sønner umiddelbart angrepet og drept av giftslanger – andre sier at det kom et hav-monster og slukte dem. Og da hesten vel var inne i byen, krøp Odyssevs og hans kamerater ut og åpnet byporten for de øvrige grekere, som var raskt tilbake med sine skip.

Det er antatt at El Greco ikke rakk å fullføre maleriet, det mer enn antydes av skikkelsene til høyre, som mangler klare identifikasjoner. I mellomgrunnen har vi selve hesten, og byen i bakgrunnen har store likheter med Toledo.

National Gallery of Arts nettside om El Grecos Laokoon er utmerket, og et besøk anbefales.