Nytt

Titusenvis av migranter kommer sjøveien til Italia, men de fleste vil lenger nord. Langs Italias nordgrense er kontrollen sterkt intensivert. Hvordan kommer de seg videre?

Siden kontrollene vanligvis skjer ved eller nær de offisielle grensepasseringene, gir løsningen seg selv. Og de ulovlige grensepasseringene, særlig til Frankrike, skjer på mange forskjellige måter, rapporterer nyhetsbyrået ANSA.

Det finnes et hemmelig kriminelt nettverk som hjelper migrantene videre fra den italienske grensebyen Ventimiglia, av og til omtalt som «lille Calais». Noen smugles over grensen i kjøretøyer, andre krysser grensen til fots ved hjelp av kjentmenn.

Hundre, to hundre, opptil 250 euro pr. person koster det å krysse grensen. «Når migrantene kommer til Ventimiglia – sier en fransk grensepolitimann i Menton Garavan – vet de nøyaktig hvor de skal gå. Det finnes et nettverk i Italia som fører migrantene til de rette personene.» De rette personene er grenselosene, skruppelløse individer som «klarer å fylle en varebil med 25 personer», sier politiet ved grensen mot Italia.

Det er ikke innfødte europeere som dominerer geskjeften:

Grenselosene er vanligvis perfekt integrerte nordafrikanere, ofte franske statsborgere. Men i de siste årene har det også dukket opp bulgarske, pakistanske og albanske bander i området.

Man deler territoritet mellom seg:


Afghanerne driver kun som grenseloser langs stiene, andre tar dem med i biler, eller viser dem veien til motorvei A10.

De som betaler best, blir kjørt over grensen. Den billigste løsningen er å gå gjennom motorveitunnellen.

tunnel-autostrada-a10-italia-frankrike

Dette er også den farligste måten. De som tyr til denne utveien, går gjennom tunnellen etter mørkets frembrudd for å være noenlunde sikre på ikke å bli oppdaget. Av og til er resultatet fatalt, som sist torsdag, da en sytten år gammel eritreisk jente som var på vei gjennom tunnellen sammen med familien, ble kjørt i hjel av en lastebil.

Italia grenser i nord mot Frankrike, Sveits, Østerrike og Slovenia. Grensen er nesten 1900 kilometer lang, mot Frankrike nesten 500, og mulighetene for uautorisert passering er tallrike. Når det osmotiske trykket med tiden øker på italiensk side, og ingenting blir gjort for å tette igjen, gir resultatet seg selv.

Ikke all massemigrasjon er spektakulær – slik båtene er det, eller strømmene av mennesker over jorder. Også når det siver igjennom et mindre antall personer på mange nok steder over lang nok tid, blir det etterhvert mange tilsammen.

 

ANSA

Mest lest

En stille invasjon