Rosalba_Carriera_crop

Rosalba_Carriera_-_Self-Portrait_-_WGA04503

Rosalba Carriera (1675–1757)

Pastell på papir, 31 x 25cm, Gallerie dell’Accademia, Venezia

Man vet ikke helt sikkert hvem Rosalba Carrieras lærere kan ha vært, men hun malte miniatyrportretter i 1700, og i 1703 begynte hun med det som skulle bli hennes spesialitet – portretter i pastell. Hun var først og fremst aktiv i sin hjemby, men gjorde også reiser til både Paris og det som nå er Polen. Blant hennes portrettmodeller finner vi, blant sosietetsdamer, adel, kongeligheter og andre dignitærer også den franske maleren Jean-Antoine Watteau.

Om flesteparten av hennes verker kan man trygt si at de er i tidens rokokko-stil på godt og vondt – muligens med en tendens mot «vondt», spesielt i dameportrettene. Who pays the fiddler, calls the tune. Avgjort rimelig kompetent, men uten det helt store engasjement.

Men det er også bevart noen selvportretter, som viser et håndlag og en psykologisk innsikt langt over gjennomsnittet. Her trengte hun ikke å ta hensyn til noen bestillers «smag og behag», men kunne følge sitt eget kall – slik det kunstneriske ideal ble med den tidlige romantikk senere i 1700-tallet.

ANNONSE

Det kan ellers nevnes at en av Rosalba Carrieras samtidige venezianere var fiolinisten, komponisten og katolske presten Antonio Vivaldi (1678-1741), som har skrevet mye mer enn Årstidene

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629