italy-migrants-africa-ap-700x473-560x378

Et varmt vårvær har i løpet av de siste dagene begynt å legge seg over det sentrale Middelhavsområdet, etter først å ha vært litt mer ruskete enn normalt. Og med det er det igjen for alvor blitt trafikk langs migrantruten over havet fra Libya til Italia.

Omlag 13.000 personer ble i løpet av uken som gikk plukket opp av europeiske – i hovedsak italienske, tyske og irske – redningsfartøy langs denne ruten, skriver The Guardian.

Avisene fremhever gjerne at migrantene, som ofte legger ut i lite sjødyktige båter, blir reddet, og det er jo rett nok. De blir i mange tilfeller reddet fra havsnød. Men de blir reddet og tatt med til Europa, nærmere bestemt Sicilia eller det italienske fastlandet:

ANNONSE

Meanwhile, with shelters filling up in Sicily, the Italian navy vessel Vega headed toward Reggio Calabria, a southern Italian mainland port, bringing 135 survivors and 45 bodies from a rescue a day earlier. The Vega was due to dock on Sunday.

Den menneskelige kostnaden ved trafikken er altså fortsatt høy.

La Repubblica skriver at ca. 900 personer er omkommet eller savnet i løpet av uken som gikk – mange av dem barn. 400 personer, hvorav 40 barn, antas omkommet da en båt som var reist ut fra Sabratha i Libya, tok inn vann og gikk ned utenfor Sicilia, etter først å ha blitt forsøkt tauet av en annen båt. Tre hundre personer, som hadde betalt den laveste prisen for turen, befant seg i lasterommet uten å vite hva som var i ferd med å skje, hvorav de færreste hadde mulighet til å redde seg. En sudanesisk menneskesmugler, som skal ha gitt ordre til å kutte tauet, for slik å besegle skjebnen til mange ombord, er siden blitt anholdt av italiensk politi.

Den perverse dynamikken med redningsfartøy hvis arbeid får migrantene til å legge ut på enda farligere reiser enn de ellers ville ha våget, fortsetter altså ufortrødent på massiv skala langs den sentrale Middelhavsruten, mens antallet langs den greske ruten nå er nede i noen hundre i uken.

Corriere della Sera skriver at personene som er kommet til Italia de siste dagene, for det meste er nigerianere, eritreere, gambiere og somaliere.

De færreste av disse vil ønske å forbli i Italia, men støvellandets nabostater i nord ønsker heller ingen massiv trafikk av transittasylanter over grensen. Hvordan konsekvensene av disse motstridende ønskene vil utspille seg i praksis, vil vi sannsynligvis få en pekepinn om i løpet av få uker.

 

The Guardian
La Repubblica
Corriere della Sera

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629