Nytt

I Oslo er det reaksjoner på at Hellerud videregående skole, som første skole i Norge, åpner et muslimsk bønnerom. Carl I Hagen (Fr.p) ønsker at bønnerommet stenges. Carl I Hagen mener skolebyrådenstøtter et system som legger opp til et press blant muslimer for å be.  Skolebyråd Torger Ødegaard (H) forstår ikke kritikken.

Ifølge en pressemelding Fremskrittspartiets bystyregruppe i Oslo har sendt ut i kveld har Hellerud VGS, som første skole i landet, tillatt et muslimsk bønnerom på skolen.

Første bønn blir i morgen, torsdag, kl. 14.20.

Carl I. Hagen reagerer kraftig og mener at skolebyråd Torger Ødegaard (H) aksepterer at skoler i Oslo legger forholdene til rette for bønn i skoletiden.

– Skolen er og skal forbli en sekulær møteplass for barn og unge. Ved å åpne opp for muslimske bønnerom på skolene i Oslo, vil ungdom med opprinnelse fra muslimske land kunne føle seg presset til å delta på bønnen selv om de ikke ønsker det, sier Carl I. Hagen, gruppeleder i Oslo FrP.

Skolebyråd Torger Ødegaard sier til Nettavisen at han ikke forstår Hagens kritikk.

– Dette er nytt for meg. Jeg mener at skolen er en kunnskapsinstitusjon og ikke religiøs institusjon, men situasjonen er slik at vi ikke detaljstyrer alle Oslo-skolene. Likevel vil jeg ta kontakt med rektor og driftsstyret på Hellerud VGS og diskutere dette så fort det lar seg gjøre, sier han og legger til:

– Jeg er enig i at slike bønnerom kan være uheldig med tanke på at ungdom med opprinnelse fra muslimske land vil kunne føle seg presset til å delta på bønnen selv om de ikke ønsker det.

Rektor Tora Mørstad ved Hellerud VGS sier at det omtalte bønnerommet ikke er bønnerom, men et stillerom for bønn. Det råder neppe tvil om hvilken religiøs tilhørighet de som presser på for å be i skoletiden har. Hvis opplysningene fra Fr.p og Carl I Hagen stemmer, hva er egentlig forskjellen på et bønnerom og et stillerom for bønn?

Rektor Tora Mørstad ved Hellerud VGS sier til Nettavisen at det omdiskuterte rommet ikke er et bønnerom, men et stillerom for bønn.

– Vi har laget rommet fordi vi hadde en uholdbar situasjon med elever om gikk i kjelleren og hadde bønn der, og også andre steder. Jeg har ansvaret for at alle elever har et godt og trygt læringsmiljø. Derfor fant vi ut at som et prøveordning så vil vi komme dem i møte, ved å få dette i ordnede formål, sier hun.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3480560.ece