Nytt

Den muslimske alenemoren Asra Q. Nomani vil gjenerobre islam, og arbeider på en bok sammen med den muslimske feministen Asma Gull Hasan. I følge Nomani er seksuell frustrasjon et fellestrekk ved mange av de unge mennene som blir religiøse fanatikere og terrorister mens de bor i Vesten. Det er en av grunnene til at hun og Hasan nå skriver en bok om muslimsk sex. – Islam må ta et oppgjør med sine negative sider og komme ut av mørket, sier Nomani

Alenemoren har mottatt flere dødstrusler for sitt initiativ, men lar seg ikke skremme av det:

– Vi skriver en bok om muslimsk sex. Vi må slutte å late som det ikke eksisterer. Vi må bevege oss ut av mørket, sier Nomani til Dagbladet.no. Hun kaller det «jihad for love». Men egentlig handler det mer om å gjenerobre islam.

– Islam har i utgangspunktet et sunnere forhold til sex enn flere andre religioner som katolisismen og jødedommen. Samtidig har de andre religionene tatt oppgjør med flere av sine negative sider. Vi må innse at vi må gjøre det samme. Islam blir brukt til å kontrollere kvinnene, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap. Vi må trekke islam ut av dette mørket, sier Nomani.

NOMANI VIL KALLE BOKEN «Sex and the Ummah», en parafrasering av den mer kjente tv-serien «Sex and the City» (sex og singelliv). «Ummah» er det arabiske betegnelsen på hele det muslimske fellesskapet.

Nomani er en av USAs mest profilerte og omdiskuterte muslimske feminister. På en islamsk konferanse i Barcelona i 2006 presenterte hun en islamsk rettighetserklæring for kvinner på soverommet:

«Kvinner har en islamsk rett til respektfull og nytelsesfull seksuell erfaring», er det første punktet i erklæringen.

– Egentlig hadde jeg tenkt til å skrive at kvinner hadde en islamsk rett til orgasme, men min mor ville at jeg skulle formulerer setningen på en mer respektfull måte. Dermed ble det «rett til respektfull og nytelsesfull seksuell erfaring», sa Nomani da hun traff Dagbladet.no sist.

TO ÅR SENERE inviterte Dagbladet.no henne til å lese opp hele rettighetserklæringen foran Det hvite hus, og reflektere over hvordan det går med den muslimske seksuelle frigjøringen.

– Det er fortsatt mange muslimske kvinner som blir nektet en god seksuell erfaring. Men det er flere tegn på at ting har blitt bedre. Personer som Dr. Heba Kotb er viktige, sier Nomani.

Kotb er sexolog og programleder for «The Big Talk», et tv-program i Egypt som driver med seksualrådgivning. På hjemmesiden til Kotb skriver hun blant annet at en forutsetning for et godt seksualliv «er frihet fra frykt, skam, skyld, falsk tro, og andre psykologiske faktorer som undertrykker seksuelle responser og skader den seksuelle relasjonen».

MANGE SER PÅ på amerikansk-indiske Nomani som en modig aktivist som kjemper for at kvinner skal bli likestilt menn i det muslimske samfunnet. I 2005 lanserte hun «Muslim Women’s Freedom Tour», hvor hun reiste fra by til by for å oppfordre muslimske kvinner til stå opp for egne rettigheter.

På turneen, oppfordret hun kvinner til å be i den delen av moskeen som til vanlig er reservert for menn, og hun arrangerte gudstjenester for begge kjønn. Det fikk flere muslimer til å se på henne som en bråkmaker som skader det muslimske samfunnet. Som en følge av det, begynte dødstruslene å komme:

Da hun sto fram i tv-programmet «Nightline» og snakket om kampen for å forandre sin egne lokale moské i Morgantown i Vest-Virginia, startet dødstruslene. En lederskribent i den India-baserte nettsiden Greater Kashmir skrev at Nomani, siden hun har barn utenfor ekteskap, i islam ville blitt steinet til døde. Men alenemoren er ikke redd.

– Saken er for viktig til å la dem stoppe meg, sier hun.

DEN PROMINENTE MUSLIMSKE teologen Sheikh Mustafa Az-Zarq har lagd en egen fatwa mot onani.

– Det er talende at ledene teologer er så opptatt av dette. I stedet burde de slått ned på den seksuelle undertrykkingen av unge jenter, sier Nomani. Hun mener mye religiøs ekstremisme kommer fra seksuell frustrasjon.

– Et fellestrekk ved mange av de unge mennene som blir religiøse fanatikere og terrorister mens de bor i Vesten er at de kommer til kort seksuelt. Mange av dem blir overveldet av det vestlige samfunnet, og føler at de ikke når fram til vestlige jenter. Dermed svarer de med raseri, sier Nomani.

Nomani har skrevet boken «Standing Alone in Mecca: An American Woman’s Struggle for the Soul of Islam» der hun forteller om sin personlige reise til Mekka etter at hun ble mor til en sønn utenfor ekteskap i Pakistan. Da hun var 27 år gammel forlot hun sin amerikanske kjæreste for å gifte seg med en pakistaner i Washington:

– Jeg husker at faren hans fortalte meg at nå er du ikke lengre amerikaner. Nå er du muslim og pakistaner. Men jeg følte meg fortsatt som en amerikaner, forteller Nomani. Ekteskapet varte i tre måneder.

– Jeg var heldig som hadde foreldre som mente at min lykke var viktigere enn familiens rykte, sier Nomani.

RETT ETTER AT HUN BLE SKILT møtte hun den amerikanske journalisten Daniel Pearl. De ble venner mens begge jobbet i Wall Street Journal, og holdt nær kontakt etter at begge fikk seg nye jobber. I 2002 jobbet begge to i Pakistan. Mens Pearl skrev om al-Qaida i Pakistan, dekket Nomani krigen mot terror for Salon, et amerikansk nettmagasin. En dag kom Pearl på besøk, sammen med sin gravide kone. De spiste mat, hørte på musikk, og snakket til langt ut på natten. Neste dag dro Pearl ut på reportasjereise. Han kom aldri tilbake.

Pearl-saken ble ett av tiårets mest omtalte kidnappingssaker. Tre uker etter at Pearl forsvant, fant Nomani ut at hun var gravid. Hennes pakistanske kjæreste, som var faren, hadde allerede forlatt henne.

– Jeg var singel og gravid i et land hvor det å være det er en forbrytelse, forteller Nomani. Skam over å ha brutt shaira, tradisjonell islamsk lov, var ødeleggende, forteller hun. Nomani prøvde å bli sammen med kjæresten igjen, men han oppfordret henne til å ta abort.

Kort tid etter fikk hun vite at Pearl var blitt drept av terrorister. Han ble tvunget til å erklære på video at han var en jøde, før han ble halshogd.

– DETTE INSPIRERTE MEG til å kjempe, forteller hun. Nomani reiste tilbake til sine foreldre i USA. Oktober 2002, ni måneder etter Pearls forsvinning, fødte hun en sønn. Hun ga han navnet Shibli Daniel Nomani. Shibli, betyr «løvevalp», og navnet til hennes forfar Shibli Nomani, som var en kjent indisk teolog som kjempet for muslimsk reform. Og Daniel, for å ære hennes drepte venn.

I dag leder Nomani Pearl-prosjektet, et studentprosjekt i gravende journalistikk ved Georgetown-universitetet i Washington.

I dag lever Nomani godt med sin sønn Shibli i Washington, og mener at det er viktig å kjempe for retten til å være et helt menneske. Hun forteller at hun ofte mottar e-post fra desperate muslimske jenter som blir tvunget inn i et liv de ikke ønsker, og har lite positivt å si om venstreside hun mener har sviktet:

Hun langer ut mot venstresiden, som hun mener er alt for ettergivende overfor de fundamentalistiske muslimene.

– De tror de er så tolerante når de lar de fanatiske imamene spre deres gift. I stedet burde de alliere seg med de progressive i kampen mot undertrykkerne. De ser ikke at dette er de samme kreftene som de ekstreme kristne de alltid har kjempet mot, sier Nomani. Hun oppfordrer muslimske foreldre til å tørre å sette jentenes lykke framfor sitt eget rykte.

Til norske pakistanske jenter har hun bare ett råd:

– Dette er utrolig vanskelig, men når det kommer til stykket må det være din egen lykke som må være viktigst. Hvis de dermed bryter all kontakt, er det deres tap. Du må leve ditt eget liv, sier hun.

Dagbladet: Sex og singelliv i islam

Les også

Muslimske myter -
Den ærefulle morder -
Islams kvinnesyn, ondets rot? -
Ufattelig æresbegrep -

Les også