Kommentar

Ting tyder på at visse muslimers holdning til homofili er i ferd med å bli en øyeåpner for enkelte på venstresiden.

Dag Øistein Endsjø, førsteamanuensis i religionsvitenskap, UiB, har ellers skrevet dogmatiske artikler om boikott av Israel. I en kommentar i Dagbladet tar han for seg Asghar Ali som nektet å ta avstand fra dødsstraff for homofile, og Islamsk Råd i Norges forsøk på å løse sirkelens kvadratur, ved å både å forstå Ali og fordømme dødsstraff i svevende ordelag.

Men antipatien mot homofile har sitt motstykke i visse kristne miljøer.

Janne Haaland Matlary, professor, paverådgiver og KrF-politiker, påstår i tidsskriftet St. Olav nr. 6. 2007 at menneskerettighetenes beskyttelse av ekteskap og familie utdefinerer homofile. Jon Kvalbein, profilert kristenkonservativ skribent, påsto i Aftenposten 21.6..2007 at likekjønnede par per i dag ikke beskyttes av menneskerettighetene.

Det får Endsjø til berettiget å spørre om det er slik at man kan velge når menneskerettigheter skal gjelde eller ikke. Kan noen mennesker utelukkes fra fellesskapet?

Det skumle er at homofobi er et viktig punkt for mange evangeliske grupper. De står kanskje for familieverdier, men benektelsen av homofili gjør dem antimoderne, og skeptiske til det meste som formidles i radio og TV. Resultatet er mentale ghettoer.

Beveger man seg lenger på en nasjonalistisk skala dukker homofobi opp som et punkt. Mina Hauge Nærland har en interessant artikkel i Magasinet om innslaget av ultranasjonalister blant den russiske kolonien i Sacramento i California. En homofil av indisk avstamning ble angrepet på åpen gate slik at han døde av skadene.

The Southern Poverty Law Center følger med på hate crimes.

«Den latviske forbindelsen» kaller SPLCs Casey Sanchez en stadig større gruppe russisktalende kristne fundamentalister i Sacramento. Disse er, ifølge SPLC, intense motstandere av homofili.

– Mellom 80 000 og 100 000 slaviske immigranter lever i Sacramento-regionen, og byen rommer 70 russiske fundamentalistiske menigheter, skriver Sanchez.

Av alle immigrantene definerer en tredjedel seg som evangelisk kristne eller «russiske baptister», og blant disse er enkelte menigheter drivkrefter i en hatbevegelse som stadig vokser, og som i stadig større grad skremmer Sacramentos store homofile og lesbiske miljø.

Sacramento har tradisjonelt vært en liberal by med stor andel homofile – opp mot 10 prosent av befolkningen.

Det finnes en rekke russiske kirkesamfunn i byen og noen har dogmatiske holdninger til annerledestenkende.

Det er betenkelig hvis konservative eller nyfrelste kristne grupper skulle finne sammen med konservative muslimer, for ikke å snakke om islamister, og inngå et modus vivendi, som utestenger homofile. Hvis det skulle få gjennomslag vil det neppe stoppe der. Disse gruppene har vanskelig for å forstå at et liberalt samfunn må tolerere en stor bredde, og er tilbøyelig til å kreve – sømmelig klesdrakt, nei til porno. Motivene er de beste, men resultatet kan bli alt annet.

Kampen mot menneskerettighetene

Satender (26) ble drept fordi han var homofil.