– Jeg synes det er så grotesk at det er vanskelig å sette ord på. Hva i all verden tror de egentlig de driver med, disse bedrevitende klimafanatikerne?, sa Malte Larsen fra Dansk Folkeparti.
EU-land straffer eldre med en vanvittig kjøttrestriksjon på bare 80 gram per uke fordi de har «ødelagt» klimaet, skriver Anthony Blair i New York Post.
En politiker og «eco warrior»har vakt opprør i Danmark etter at hun forsvarte retningslinjer som begrenser beboerne på statlige sykehjem til bare 80 gram biff i uken. Dette er mindre enn én Big Mac, skriver Blair.
Birgitte Kehler Holst fra det grønne danske partiet Alternativet ble også beskyldt for å ha sagt at eldre på sykehjem bør «straffes» ved å begrense kjøttinntaket deres under et møte i Københavns byråd 30. april.
Dette til tross for at «Ældre» står øverst på partiprogrammet deres, foran «Anerkend Palæstina»» og «Asyl og Integration».
Holst talte imot planer om å la sykehjem unntas fra retningslinjene i den danske hovedstaden, som begrenser måltidene på offentlige institusjoner til bare 80 gram biff, lam eller kalvekjøtt per uke.
Det er mindre enn mengden biff i en standard McDonald’s Big Mac, som inneholder to biffpatties på 45 gram hver, til sammen 90 gram, skriver den forbløffede amerikanske journalisten nok en gang.
– Alle, inkludert de eldre, må bidra til å nå klimamålene våre, sa Holst på bystyremøtet, og la til: – Det er nettopp den generasjonen som har «svinet» det til mest.
Kehler Holsts kommentarer utløste raseri i Danmark, og mange beskyldte henne for å prøve å straffe de eldre og tvinge gjennom en vegetarisk agenda.
Malte Larsen fra Dansk Folkeparti delte et bilde av den daglige biffrasjonen i hånden for å vise hvor liten den var. Han skrev på X:
11,4 gram biff. Det er hvor mye beboere på sykehjem i Københavns kommune får lov til å spise per dag, for å unngå å overskride den ukentlige grensen på 80 gram.
Ifølge en politiker fra Alternativet skyldes dette at våre eldre har vært de største klimasyndere gjennom hele livet. Og derfor skal de straffes. Slik at de bare får nok biff til en halv kjøttbolle om dagen.

Malte Larsen skrev videre:
Jeg synes det er så grotesk at det er vanskelig å sette ord på. Hva i all verden tror de egentlig de driver med, disse bedrevitende klimafanatikerne?
Våre eldre har slitt og strevet hele livet. De har skapt et fantastisk samfunn for oss alle. Og nå blir de straffet med drakoniske rasjoner av oksekjøtt i klimaets hellige navn.
Jeg synes det er uverdig. Skammelig. Og helt uakseptabelt.
For nei, vi redder ikke hele verden ved at våre eldre bare spiser 11,4 gram biff om dagen. Danmark står for 0,1 % av verdens menneskeskapte CO2-utslipp.
Larsen skriver at det verste ved det hele er det enorme hykleriet hos mange av disse klimafanatikerne. De innfører strenge klimatiltak, men har ingen problemer med å fly frem og tilbake for å delta på meningsløse klimakonferanser.
Mona Juul fra Det Konservative Folkeparti kritiserte også tiltaket for å straffe eldre. Hun delte sine tanker på Facebook
Holst sier til den danske avisen B.T. at hun er lei seg og kom med en litt for forhastet kommentar fra talerstolen, og det beklager hun. Men likevel står hun fast ved poenget sitt skriver B.T.: at også de eldre på sykehjemmene skal omfattes av kommunens strategi for klimavennlige måltider.
Den gjennomsnittlige amerikaneren spiser mellom 59 og 83 pund biff årlig, eller mellom 1 og 1,6 pund i uken, skriver Anthony Blair til slutt. – Det utgjør mer enn seks ganger så mye som retningslinjene i danske sykehjem.
Det er hundrevis av kommentarer om saken på X, men et bilde sier ofte mer enn tusen ord. Gene Valentino kommenterte under NYP-saken på X:
– Den liberale «medfølelsen» slår til igjen. Venstresiden har alltid handlet om tapere som manipulerer myndighetene for å hamstre ressurser de ikke klarer å skaffe seg gjennom egen dyktighet. En byråkratisk og barbarisk kultur.



Kjøp Hans Rustads bok om Trump her!

